Kommunförbundet har haft möjlighet att genomföra ett utvecklingsprojekt som handlat om integration på svenska. Nu har vicehärardshövding Astrid Thors utvärderat både projektet och hur det står till med integrationen på svenska i allmänhet.

Ett av resultaten är iögonenfallande. Det finns väldigt få invandrarbarn i de svenska skolorna. Om man skulle jämföra de finska och de svenska skolorna med varandra skulle det visa sig att siffrorna är helt annorlunda. Det här gäller särskilt i Nyland, huvudstadsregionen och Egentliga Finland. I Österbotten är det lite bättre ställt.

Hur är det möjligt att antalet är så litet? I många framtidsstrategier förespråkas mera av det internationella, inte mindre, och många är de som uttryckligen har påvisat att vi behöver vara en del av världen, också till vardags.

Frågorna är många. Kan det vara ett aktivt val att inte låta personer med en annorlunda och främmande bakgrund få komma in i den svenska skolan? Eller är det statens myndigheter som inte förstår att det finns både finska och svenska skolor? Eller vill de svenskspråkiga ha sin skola bara för sig själva? Hur kan man motivera att de finska skolorna skall öppna sig för omvärlden, men inte de svenska?

Finland och Europa är inte mera samma som förr. Världen har förändrats och vi med  den. Vändpunkten skedde år 2015 då flykting- och invandringspolitiken förändrade Europa. I Finland kom 32 500 människor över gränsen mot bara 3 600 personer året innan.

Jag minns det så bra. Spekulationerna om en fortsatt massinvandring gick höga. I Europa föddes extrema rörelser när det vällde in flyktingar över Greklands gränser. Bilder på drunknade barn i Medelhavet sköljde över oss.

I Finland hårdnade attityderna mot de nyanlända. Brandbomber kastades in i flyktingförläggningar. Samtidigt ställde många upp och gav flyktingarna stöd och hjälp. Och det fanns en stark folkopinion som krävde att de nyanlända skulle skickas hem. Stämningar som ännu syns i samhället.

Nu, tre år senare, diskuteras fortfarande frågan om hur vi ska ordna integrationen på bästa sett. Som tur är så har diskussionen inte haft samma hets utan varit mera lugn och analyserande. Alla är eniga om att integrera till isolation och arbetslöshet bara ökar motsättningarna i samhället.

För oss som betonar att vi ska vara öppna, fördomsfria och internationellt inriktade är det en självklarhet att Finland ska integrera också i den svenska dagvården och skolan. Vi kan inte gå vidare så att den svenska skolan i praktiken isolerar sig medan den finska öppnar sig.

Ladda ner Astrid Thors utvärdering här

Läs Kommuntorgets artikel Thors: Är de toleranta finladssvenskarna en myt? 

Keskustele

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *