Linda Grönqvist: Behovet av småbarnspedagogik försvinner inte - är dagis på distans lösningen?
Hemma hos oss har vecka tre av distansjobb och hemmadagis dragit igång. Det är en utmanande kombination som är verklighet i många familjer just nu.
Hos oss fungerar det hela tack vare två viktiga saker: 1) vår son R sover i regel dagssömn två timmar om dagen och 2) R är vansinnigt fascinerad av Mumin och har utvecklat ett stort beroende av att se på teve.
För tillfället är jag med andra ord inte en särskilt närvarande förälder.
Flera timmar av dygnet fylls alltså av att hela familjen sitter klistrad framför var sin skärm och ute i lekparken har jag ofta lurar i öronen och deltar samtidigt i olika möten på distans. För tillfället är jag med andra ord inte en särskilt närvarande förälder.
Ibland promenerar vi förbi R:s daghem. Där är det mycket lugnt. Över staketet berättar en ur personalen att de har kring fem barn på hela dagiset som normalt har över 40 barn.
Enligt en enkät som KT Kommunarbetsgivarna gjort kommer en stor del av kommunerna vara tvungna att permittera och inleda samarbetsförhandlingar i och med coronaepidemin. Permitteringsbehovet uppstår framför allt när arbetet på kommunsektorn minskar. Personalen inom småbarnspedagogiken och undervisningen drabbas hårdast, eftersom daghem och läroanstalter har tvingats stänga för att undvika sprindningen av coronasmitta, skriver KT i sitt pressmeddelande.
Monissa kunnissa on tehty suunnitelmia siitä, millä tavalla oppimisen tukea ja oppilashuollon palveluita tässä tilanteessa järjestetään. Joistakin kunnista kuuluu huolestuttavia viestejä näiden ammattiryhmien lomautumissuunnitelmista. Nyt vaaditaan myös kuntapäättäjiltä viisautta
— Li Andersson (@liandersson) March 29, 2020
På Twitter tar undervisningsminister Li Andersson ställning mot permitteringar inom undervisningssektorn i kommunerna och påpekar t.ex. att behovet av olika former av stöd inte försvunnit någonstans fastän undervisningen sker på distans. Studiehandledare, skolpsykologer och -kuratorer behövs fortfarande.
Kunde man t.ex. tänka sig sång- eller sagostunder på distans? Eller varför inte videoklipp med små övningar eller hälsningar till barnen från personalen på dagis?
Som småbarnsförälder kan jag berätta att behovet av småbarnspedagogik inte heller försvunnit bara för att barnen är hemma om dagarna. Tvärtom skulle vi i vår familj gärna ta emot tips på aktiviteter och små uppgifter från utbildade småbarnspedagoger, som kunde göra vardagen här hemma lite mer inspirerande (och avlasta distansjobbande föräldrar).
Kunde man t.ex. tänka sig sång- eller sagostunder på distans? Eller varför inte videoklipp med små övningar eller hälsningar till barnen från personalen på dagis? I fredags hade vi virtuellt möte med R:s dagisgrupp och det var minsann roligt att vinka till alla kompisar och sjunga Imse vimse spindel tillsammans.
Kommundirektörerna i Österbotten har räknat att det inom småbarnpedagogiken handlar om ett bortfall på 25 miljoner euro på nationell nivå när kommunerna går miste om dagvårdsavgifterna medan utgifterna för personalkostnaderna är oförändrade.
Jag betalar gärna dagvårdsavgift också då vår son är hemma om det minskar behovet av att permittera. Om vi dessutom erbjuds virtuell sång- eller sagostund någon gång i veckan, betalar jag mer än gärna.