Att må bra på sin arbetsplats är viktigt för oss alla. Men det är också en förutsättning för större kreativitet och förnyelse. Vi står inför stora förändringar när arbetet ska effektiveras, det ska skötas smidigare och vi ska spara pengar. Då är en god atmosfär en av de viktigaste förutsättningarna för framgång.

”Utan ett gott arbetsklimat som uppmuntrar till nya sätt att jobba kommer förändringen inte att lyckas. ”

I dag sparas det nästan överallt. Oberoende av om du jobbar i kommunen, i näringslivet eller annanstans så möts du av krav på förändringar. När en person lämnar arbetsplatsen kommer det inte en ny i stället. Man diskuterar hur man kan omfördela arbetsuppgifterna. Samma sak gäller då någon blir föräldraledig. Många möts av samarbetsförhandlingar och omorganiseringar – och en rädsla för sin egen position.

När arbetsuppgifterna ska skötas på ett nytt sätt så rör det alla. Då måste var och en tänja på sitt revir och vara beredd att jobba på ett nytt sätt. Och det kan kännas jobbigt för den som vant sig vid sin egen modell av hur arbetet ska skötas.

Kommunerna står inför stora förändringar. Skuldspiralen måste brytas. Snart kommer cirka 200 000 kommunalt anställda att byta arbetsgivare och flyttas till de nya landskapen. Det gäller att organisera arbetet på nytt och samtidigt spara pengar. Ingenting är mera som förr, allt kommer att förändras.

Det viktigaste vid förändring är att den skapas tillsammans. Utan ett gott arbetsklimat som uppmuntrar till nya sätt att jobba kommer förändringen inte att lyckas. ”Att lyssna på personalen” är en klyscha som ofta uttalas i festtal, men det har på riktigt en stor betydelse.

All forskning visar att en bra kommunikation mellan människor är en förutsättning för ett gott arbetsklimat. Det gäller alla arbetsplatser. Man ska kunna tala om såväl jobbiga som lyckade saker. En bra kommunikation uppstår om man respekterar och lyssnar på varandra. Då uppstår ett förtroende som blir ett socialt kapital, vars avkastning vi kan njuta av i vardagen.

Du och jag kan redan i dag ta det första steget. Ge ett erkännande åt din kollega när hen har gjort något bra. Uttala det, tänk inte bara, för ingen kan läsa tankar. Det är svårt, jag vet.Och jag är inte själv heller särskilt bra på det. Men det behöver inte vara något jättestort och fint som har lyckats. Ett litet vänligt ord om en liten vardaglig sak räcker. Det är en bra början.

Publicerades i Kommuntidningen 7/2015.

Keskustele

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *