Vad har Björk med undervisning att göra?
Björk gav ut världens första interaktiva musikalbum år 2011, Biophilia, ett konstverk som är en app där lyssnaren som inte längre är bara en lyssnare, kan göra sina egna varianter av Björks musik. Verket handlar om naturfenomen, t.ex. blixten, månen, kristall och virus. Men Björk hade betydligt mer långtgående visioner än detta, berättar hennes närmaste medarbetare Curver Thoroddsen när han besöker Grankulla tillsammans med en delegation från Islands undervisningsministerium och Reykjaviks undervisningsförvaltning. Curver är själv en nydanande konstnär och musiker, insnöad på elektronisk musik, säger han själv, men berättar för mig efteråt att han är fascinerad av finsk punkmusik och att han och hans son håller på Finlands punkbidrag i årets Eurovision song contest.
Curver Thoroddsen berättar i Grankulla 26.3.2015 om sitt första möte med Björk och om hur Biophilia kom till. (foto: Kai Kuusisto)
Björk samlade omkring sig ledande nordiska forskare inom naturvetenskap. Allt det här ledde till ett utbildningskoncept där Björks musikapp, Biophilia, kombineras med kunskap om naturvetenskap. Island vill under sitt ordförandeår i nordiska ministerrådet introducera Biophilia i undervisningen i de nordiska länderna. Ömsesidigt tycke uppstod omedelbart mellan den finländska piloten Grankulla och Island under startseminariet på Nya paviljongen i Grankulla i slutet av mars. Finland är först ut, efter Island.
Häromdagen skrev The Independent att de finländska skolorna slopar ämnesundervisningen. Riktigt så är det ju inte, ämnena finns kvar, men den nya läroplanen LP2016 introducerar starkare än någonsin tidigare fenomenundervisning och elevaktiverande metoder. Tankarna i Biophilia är inte komplett nya pedagogiskt sett, men projektet stöder på ett fint sätt konkret hur lärare över ämnesgränser kan samarbeta kring teman i enlighet med grundbultarna i LP2016. Åtminstone blev jag övertygad av våra egna lärare som i en workshop gav prov på hur undervisning i musik och naturvetenskap skulle kunna kombineras. De använde inte bara Björks app, utan mycket annat material på nätet, apelsiner, ficklampor, musikinstrument, praktiska metoder som aktiverar eleven till att bli ansvarig för sitt eget lärande. I workshopen konstaterade vi att man också kan gå ut i den riktiga miljön och naturen och göra observationer.
Inget nytt under solen, men handen på hjärtat, vi kan göra mycket mer än vad vi gjort hittills. Björks vision fungerar som en god inspiration. Samarbete mellan lärare kunde vara betydligt flitigare än vad det är i dag. En fin biprodukt av workshopen var att några av finska och svenska skolans lärare träffades för första gången. Och nu börjar de planera konkret undervisningssamarbete.
Biophilia är också en del av Grankullas bildningssektors lärmiljöprojekt Koko Hela Grani.
Mer info här:
Det nordiska Biophiliaprojektet: http://biophiliaeducational.org/?lang=sv
Grankullas Biophiliaprojekt: http://kokohelagrani.fi/project/biophilia-educational-project-kauniaisissa-2014-2016/
Hesari (på finska): http://www.hs.fi/ilta/27032015/a1427427945355