Sluta skylla på löneräknarna, strejkerna, coronaviruset och fackförbunden. Att kasta pengar på konsulter hjälper inte när arbetstagare väntar på korrekta euromängder på sina konton. Fackförbunden OAJ och JHL kommer med skarp kritik. 

OAJ och JHL kräver att Helsingfors stad måste omedelbart anställa fler löneräknare ”för att lösa den kolossala lönehärvan, och måste också ersätta skadorna”.

Undervisningssektorns fackorganisation OAJ och fackförbundet JHL kräver att Helsingfors stad korrigerar problemen med sin lönebetalning och omedelbart anställer fler löneräknare för att utreda lönehärvan som nu har pågått i månader.

Läs det gemensamma pressmeddelandet här.

Utöver dröjsmålsräntorna måste arbetstagare och tjänsteinnehavare även betalas ersättning för de skador som härvan orsakat, enligt OAJ och JHL.

Fackförbunden påminner att en del arbetstagare har varit tvungna att förlita sig på krediter och snabblån för att klara sig i vardagen. Staden bryter hela tiden mer mot både lagen och tjänste- och kollektivavtalet då härvan drar ut på tiden.

Läs mera på Kommuntorget: Ny polisanmälan om uteblivna löner

OAJ:s ordförande Katarina Murto och JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine säger att problemen med lönebetalningen är under inga omständigheter stadens löneräknares fel.

– De gör ett utmärkt jobb under massiv press för att reda ut röran, men de kan inte göra underverk när själva systemet inte fungerar. Helsingfors stad måste omedelbart anställa fler löneräknare så att arbetstagarna får sina löner, kräver OAJ:s ordförande Katarina Murto och JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine.

Vems är ansvaret och vad betyder det?

Organisationerna efterlyser ansvarstagande av beslutsfattarna och systemleverantören Sarastia.

– Vem eller vilka beslutade om anskaffningen av det nya lönebetalningssystemet och med vilka villkor? Varför behölls det gamla systemet inte som ett backup-system parallellt med det nya? Deloitte deltog också i projektet i egenskap av konsult, så hur kunde denna situation uppstå, frågar Niemi-Laine.

– Ett hurdant projekt var övergången till det nya lönebetalningssystemet och vem ansvarade för det: staden eller systemleverantören? Vem ledde projektet? Och var en enda löneräknare involverad i projektet, eftersom löneräknarna är de verkliga experterna inom detta område, säger Niemi-Laine.

Helsingfors stads borgmästare Juhana Vartiainen bedömde i förra veckan att lönebetalningsproblemen fortfarande kommer att pågå i månader.

Det här är inte nog, menar OAJ:s och JHL:s ordföranden.

– Staden ska betala lönerna i tid och korrekt i enlighet med gällande lagar och avtal. Beslutsfattarna måste omedelbart se till att lönebetalningen sätts i skick. Det har redan gjorts polisanmälningar och begäranden om tillsyn i frågan, och fortfarande väntar arbetstagare på sina löner.

Yle rapporterar att Helsingfors har betalat 1,8 miljoner euro till konsultföretaget Deloitte för stöd med att lösa problemen. Enligt stadens personalchef Nina Gros har Deloitte erfarenhet av att lösa dylika krissituationer.

Gros säger till Yle att det varit besvärligare än tänkt att ta i bruk det nya systemet.

– Vi underskattade arbetet och lyckades inte förutspå vilka problem som kunde uppkomma. Vi har nu lagt fler resurser på att lösa problemen, men det tar en stund innan arbetet börjar synas, säger Gros, och intygar att problemen kommer att utredas.

OAJ och JHL kräver omedelbara åtgärder.

– Det är absolut dags att staden fattar ett beslut om att utöver dröjsmålsräntorna också betala ersättning till arbetstagare och tjänsteinnehavare för de skador som härvan har orsakat, säger Niemi-Laine och Murto.

Läs också (Yle, på finska): Kuntaministeri Sirpa Paatero pitää Helsingin palkanmaksun ongelmia varoittavana esimerkkinä – ”Ei saa toistua hyvinvointialueilla”