Tåget anländer till Ingå station prick klockan 21 onsdagen den 3 april. Foto: John Illman.

Tågen stannar igen vid Ingå station. Det här har både kommunens politiker och övriga invånare väntat på. 30 personer tog emot det första H-tåget västerifrån.

Runt tio av dem är beslutsfattare, bland annat Henrik Wickström och Patricia Grönholm från SFP samt Timo Kallio från Samlingspartiet närvarar. Kallio säger att förverkligande av tågtrafiken till Ingå station är något som kommunen arbetat länge för.

Enligt Patricia Grönholm (SFP) kunde cykelvägen från Ingå kyrkby, som nu slutar i området Torp, förlängas till tågstationen.

– Tågförbindelserna till både Helsingfors och Hangö är viktiga, eftersom vi vill locka nya inflyttare till kommunen.  

Lyssna också på detta, Yle Arenan 3.4.2024: ”Ett fint startskott för en framtida utveckling” – tåget stannar i Ingå igen

Det är statens järnvägsbolag VR som i samråd med Kommunikationsministeriet möjliggjort att lokaltåg stannar i Ingå. Tåget stannar onsdagar, fredagar och söndagar. Hangö-Hyvingebanans elektrifiering och förflyttande av de eltåg som finns på banan möjliggjorde att tågtrafiken till Ingå kunde återupptas.

Timo Kallio (Saml.) säger att skytteltrafik från Ingå kyrkby till stationen kunde ordnas för tågresenärer.

Fullmäktiges ordförande Robert Lemström (SFP) säger att Ingå under det senaste decenniet alltmer har satsat på kollektivtrafik, främst i form av busstrafik.

Tåget till Helsingfors anländer till Ingå station klockan 21. Samtliga på perrongen jublar och många fotograferar det ankommande tåget.

– Hurra, äntligen! Som vi har väntat, säger en äldre herre.

Klockan 21.46 samma kväll stannar även ett annat lokaltåg på den motsatta perrongen. Det ska till Hangö.

Men att det avgår tåg klockan nio och kvart före tio på kvällen är inte optimalt. Över hälften av befolkningen i Ingå pendlar till en annan kommun. För att tågtrafiken ska bli lönsam måste morgon- och eftermiddagsturer läggas i schemat.

– Vi hoppas att tågen används flitigt och att vi i framtiden kan öka antalet turer, säger Lemström.

Hans partikamrat Patricia Grönholm inflikar att lokaltågen användes flitigt före stationen togs ur bruk år 2016.

Inte det bästa läget

För att fler ska vilja använda lokaltågen måste också förbindelsen från Ingå kyrkby till tågstation förbättras. I nuläget är bilen det främsta alternativet som färdmedel. Det här är något som både Grönholm och Kallio lyfter fram.

– Cykelvägen från Ingå kyrkby, som nu slutar i Torp, kunde förlängas så att den når fram till stationen, säger Grönholm.  

För de som vill cykla till stationen är sträckan efter avtaget till idrottsområdet i Torp 3,8 kilometer. Att gå från kyrkbyn till stationen tar närmare en och en halv timme.   

Kallio nämner ett annat färdalternativ till stationen.

– Jag anser att det i stället borde ordnas skytteltrafik med minibuss eller taxi för tågresenärerna.

Lemström lyfter å sin sida upp behovet av tillräcklig säkerhet på stationsområdet. Det handlar såväl om tillräckligt med utrymme på perrongen för passagerarna som medvetenheten att tåget kommer.

– Ett högtalarsystem, som meddelar när tågen kommer och till vilken perrong, vore värt att installera, säger Robert Lemström.


Detta har hänt – tågtrafik till Ingå station

VR:s lokaltåg stannar igen vid Ingå station sedan onsdagen den 3 april. Det är frågan om ett H-tåg

Tågen stannar onsdag, fredag och söndag på Ingå station både i riktningen mot Helsingfors och mot Hangö.

Ingå station stängdes år 2016. Innan dess trafikerade ett Y-tåg till Ingå.

Indragningen av Y-tåget påverkade även Sjundeå. Kommunen valde att gå med i Helsingfors regionaltrafik (HRT) och har under de senaste åtta åren haft en kontinuerlig tågförbindelse österut.

H-tågen till och från Ingå avgår från stationen på kvällen. För att lönsamheten ska öka måste morgon- och eftermiddagsturer läggs in i schemat, anser politiker.