Kimitoön, Borgå, Vasa, Vanda och Helsingfors är med och tävlar om topplaceringar i FM i kommunal marknadsföring. Vinnarna koras den 20 maj.

De femton semifinalisterna i FM i kommunal marknadsföring, som i år anordnas för tionde gången är klara. Sammanlagt 42 bidrag deltog i tävlingen.

Målet för FM i kommunal marknadsföring är att förbättra den kommunala sektorns marknadsförings- och kommunikationskompetens. Det gör man genom att lyfta fram god praxis, det vills säga framgångsrik marknadsföring eller kommunikation.

– I tävlingen deltog ovanligt många bidrag som representerar det grundläggande arbetet i kommunen eller regionen, dvs. sådant som inte kan undvaras. I ekonomiskt svåra tider återgår man till basservicen. Tävlingsbidragen visar tydligt att det lönar sig att bygga grunden omsorgsfullt och på lång sikt. Först när det är gjort biter smarta ryck och innovativa kampanjer, även kortvariga sådana, säger Merja Olari-Sintonen, kundservicechef vid Kommunförbundet.

Tävlingen hör till nätverket Piiris verksamhet. Piiri är ett öppet och avgiftsfritt samarbets- och utvecklingsnätverk som syftar till att stärka kommunernas och regionernas marknadsförings- och kommunikationskompetens.

De tre medaljörernas namn offentliggörs i Helsingfors den 20 maj 2015 vid jubileumsseminariet Piiri 10 år. Juryn kan även dela ut hedersomnämnanden.

Det vinnande bidraget får titeln mästare i FM i kommunal marknadsföring. De bidrag som fått guld, silver och brons får dessutom publicitet och diplom. Kampanjerna genomförs tillsammans med tävlingens samarbetsföretag.

 

FM i kommunal marknadsföring 2015

Semifinalisterna:

  1. Heinolan lukio: Me tehdään yhdessä ME!
  2. Helsingfors stad, byggnadskontoret: Patsas puhuu sinulle
  3. Helsingfors stad, byggnadskontoret: Strategia kirkkaaksi viestinnän keinoin
  4. Into Seinäjoki Oy: Into 500 -yritysattack
  5. Jyväskylä stad/ Visit Jyväskylä: Lasten Löytöretket (gemensam marknadsföringshelhet)
  6. Kimitoöns kommun: Brinkkulla – Smarta Kimitoön
  7. Kuopio stad, Jyväskylä stad, S:t Michels stad, projektet Terveempi Itä-Suomi och programmet Kaste: kampanjen Yks, kaks, hyppy!
  8. Lahden seudun kehitys LADEC Oy: Operaatio L.B.R.
  9. S:t Michelregionen: Solmu-projekti palvelee muuttajia
  10. Mikkelin seudun elinkeinoyhtiö Miset Oy: Mikkelin Kasvusopimus
  11. Uleåborgs stad: Oulun uusi brändi sanoin, kuvin ja teoin
  12. Borgå stad: #TravelHousePorvoo
  13. Somero stad: kampanjen LähiJoulu
  14. Vasaregionens Utveckling Ab VASEK: Kerromme sen kuvin – elävin kuvin
  15. Vanda stad: Vantaa-kanava

FM i kommunal marknadsföring arrangeras av organisationer som utvecklar den kommunala och regionala marknadsföringen: Finlands Kommunförbund, Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES ry och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO rf. Samarbetsföretag i nätverket Piiri är MTV3, Helsingin Sanomat, Otavamedia, KL-Kustannus Oy/Kuntalehti och Kommuntorget.

Keskustele

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *