Lärandet kan breddas via streamingtjänster. Foto: Pixabay

Bland kolleger vid universitetet pratas det mycket om vad modern teknologi och AI innebär för undervisning.

Många är bekymrade över att beprövade examinationsformer som essäer inte längre fungerar då ChatGPT kan skriva dem i studerandes ställe. Jag vill ändå hävda att det antagligen aldrig funnits en bättre tid för oss människor att lära oss nya saker!

Hösten 2016 investerade jag i en ny och fin systemkamera. Jag har fotograferat sporadiskt ända sedan den analoga kamera-eran, men då för dryga sju år sedan, började jag med större allvar utveckla mina färdigheter i fotografering. I dag är jag på en nivå där jag med gott samvete kan ta betalt för mina fotograferingstjänster och jag har också lärt mig mera än grunderna i videoproduktion.

Det mesta som jag kommit till insikt om gällande kameror, fotografering och filmande har jag lärt mig från Youtube – dock i kombination med att utvecklat en vana att fotografera eller filma något så gott som varje dag.

I skrivande stund är jag i ett lite motsvarande självutvecklandets vägskäl som forskare som jag var som fotograf under året 2016. Vid årsskiftet inleder jag arbetet i ett två-årigt forskningsprojekt som bland annat innebär att jag får förkovra mig i nya metodologiska färdigheter framför allt gällande nätverksanalyser. Som forskare har jag hittills sysslat med etnografi och intervjustudier, men nu skulle det gälla att jobba med statistik och visualisering av kvantitativt forskningsdata.

Precis som med fotografering kan jag finna mängder av användbart pedagogiskt innehåll på Youtube som stöder mitt lärande av kvantitativa forskningsmetoder och användandet av analysprogram som SPSS, STATA eller det ökända och aningen skrämmande R.

Visst skall jag också ta någon kurs vid universitetet och jag har redan börjat bläddra i forskningsmetodologiska handböcker. Men, jag skulle aldrig välja bort Youtube och i ärlighetens namn tävlar det pedagogiska innehållet på denna reklaminfekterade plattform med undervisningsutbudet vid det anrika Helsingfors universitet.

Jag förstår att denna förtjusning med Youtube-innehållet är kanske starkare för en nybörjare än för den som är redan insatt. Jag inser förstås också vad som är riskerna med den modern teknologin och hur ChatGPT kan ha en passiverande effekt för samtidens studerande. Men just nu är jag bara så otroligt imponerad över hur språkmodellen förklarar för mig vad ett U-test egentligen handlar om. Dessutom konverterar den mina referenslistor från Harvad-stil till APA, utan några som helst problem.   

Lärandet förutsätter fortfarande att studenten engagerar sig i sitt eget lärande. Det är fortsättningsvis jag som måste nå fram till nya insikter; lära mig hur man samlar in och analyserar data. För att jag ska bli riktigt bra nätverksanalyser eller statistiska metoder i största allmänhet får jag säkert jobba med det så gott som dagligen.

Som en evighetsstuderande är jag bara glad över den teknologiska utvecklingen. Som lärare inser jag att det inte är tillgången till information som är utmaningen, utan hur man inspirerar sina studerande och väcker fram lusten att lära sig.