Jag minns bra flera stadsfullmäktiges möten där förtroendevalda och tjänstepersoner som skulle ha insyn i penningströmmarna, fatta fiffiga beslut ”för att de nog vet vad de gör”och följa upp, lovade att göra just det, men sedan lät de bli.

Den automatiserade metron skulle byggas och metrobanan förlängas till Esbo, kosta vad det kosta vill.

Och det kostade, det kostade vansinnigt mycket. Dessutom mörkades dokument.

Läs mera om de mörkade metrodokumenten här: HFD:2017:82 och samma utförligare på finska här.

Tänkte på allt detta då Helsingfors stad på onsdagens publicerade utredningen om lönekaoset som pågått i ett år.

Utredning om lönekaoset i Helsingfors: Det mesta gick fel

Utredningen visar på ansvarslöshet och brister i ledarskapet. Anställda som bland andra HS intervjuat de senaste åren vittnar dessutom om ett högmod hos stadens ledning som också utomstående känt av via mediernas rapportering: Inte vårt fel, inget vi kan ätgärda, ha tålamod. Sorry, sorry.

Precis så lät det också i metroprojektet, vilket senare framgick allt tydligare under olika rättegångar.

Metrodumheterna kostade och kostar fortfarande skattebetalarna flera hundra miljoner euro extra.

Tågbygget fördröjdes flera gånger och kostnaderna skenade och till slut var man upp i miljardklassen. Stadsfullmäktige i Helsingfors fick flera bevis på uppenbara fel och tjänstemän skulle sättas på skolbänken. I verkligheten fortsatte allt som förr därför att så mycket kapital, riktiga pengar och förtroende, redan hade investerats.

Lönekaoset i Helsingfors handlar tills vidare om 45-46 miljoner.

Annars har de två projekten mycket gemensamt: Otydligt ledarskap, dålig insyn, ännu sämre granskning samt uppföljning och – upprepade ursäkter och förklaringar i stadsfullmäktige.