Aktiviteten varierar bland direktörerna

Sibbos kommundirektör Mikael Grannas. Foto: Jonas Ström
Sibbos kommundirektör Mikael Grannas. Foto: Jonas Ström
23.6.2015

Borgås kommundirektör Jukka-Pekka Ujula har två twitterkonton men inte skrivit en enda gång. Mikael Grannas i Sibbo har ett på svenska och ett på finska med över tusen tweetar per profil.

Kommundirektörernas inställning till sociala medier, speciellt Twitter, skiljer sig kraftigt åt. Två raka motsatser hittas i grannkommunerna Borgå och Sibbo.

De två profilerna i Jukka-Pekka Ujulas namn är hans egna som han reserverat för några år sedan, för säkerhets skull. Ujula säger att han är aktiv på Linkedin men inte på Twitter. Facebook använder han inte heller.

Ujula tycker att han skulle kunna vara mera aktiv eftersom sociala medier blir allt viktigare hela tiden, men det är ändå inte ett måste för en ledande tjänsteman.

Mikael Grannas har varit med på Twitter redan länge. Han hade ett twitterkonto redan då han jobbade i Houtskär och kände det naturligt att skapa twitterkonton på både svenska och finska då han tog över jobbet som kommundirektör i Sibbo 2010.

Enligt Grannas främjar det öppenheten i kommunen. Grannas twitterfeed går att följa även på Sibbos webbplats. Det betyder att kommuninvånarna inte behöver skapa en profil eller följa honom på Twitter för att hänga med i svängarna.

”Bör vara där invånarna finns”

Mikael Grannas bestämde sig för att använda Twitter eftersom det passar honom bäst. Han känner att de övriga formaten är tyngre och långsammare.

Grannas säger att han var en av de första i Finland att registrera sig på Facebook, men efter dåliga erfarenheter och obehagliga kommentarer på sin privata profil bestämde han sig för att radera den 2007.

Han har tre profiler på Twitter eftersom han vill ha en privat profil skild från jobbprofilerna.

Eftersom Grannas är aktiv på Twitter på båda språken behöver kommunen ingen egen profil. På Facebook har kommunen en profil där vargen Sibbe fungerar som ett vänligt ansikte utåt. Tanken är enligt Grannas att göra tröskeln för kommunikationen mellan kommunen och invånarna lägre och mera informell.

– Kommunerna bör vara där invånarna finns, säger Grannas.

Han anser att andra kommundirektörer ska göra vad som känns bäst och passar dem själva när det kommer till sociala medier. Har man en profil borde man ändå använda den.

Smaksak

Mats Brandt, kommundirektör i Malax, har valt att inte finnas på sociala medier i sin yrkesroll, men han har en privat profil på Facebook för att hålla kontakt med sina vänner.

– Alla kommundirektörer bör bestämma själv hur aktiva de vill vara på sociala medier. Det är en smaksak och alla vill inte.

Ungefär hälften av kommundirektörerna i de svensk- och tvåspråkiga kommunerna finns på Twitter men bara omkring hälften av dem är aktiva användare. Mest aktiv om man ser till antalet tweetar är Finströms kommundirektör Erik Brunström med omkring 1300 stycken. Andra med över 1 000 tweetar är Sibbos Mikael Grannas och Helsingfors Jussi Pajunen.

HÅLL KOLL PÅ KOMMUNSEKTORN.
Beställ Kommuntorgets nyhetsbrev här