Mot ljusare tider och många, många turister även i Åbo? Prognos utlovar stark tillväxt inför sommarsäsongen. Foto: Åbo stad

Många tvåspråkiga kommuner klarar sig väl i en jämförelse av fjolårets turismströmmar till Finland. Det visar färsk statistik som presenterades av Visit Finland på tisdagen.

I fjol registrerades 22,8 miljoner övernattningar på hotell, pensionat och stugbyar i Finland. De utländska turisterna stod för 5,8 miljoner av dessa övernattningar, vilket innebär en tillväxt på 15,6 procent.

Visit Finlands lista på de populäraste destinationerna toppas av Helsingfors, tätt följd av Vanda. Övriga tvåspråkiga städer som kvalar till listan är Åbo, Esbo och Vasa. Enspråkigt svenska Mariehamn på Åland landar på sjunde plats i rangordningen av de tio mest välbesökta destinationerna i fjol.

– Den utländska turismen domineras av besöken till huvudstadsregionen och Lappland. Största delen av alla utländska turister som besöker Finland åker till dessa regioner, säger Kristiina Hietasaari, ledande direktör på Visit Finland.

Svenska turister gästar svenskbygden

Statistikcentralen har endast samlat uppgifter om övernattningar i 13 av landets 33 tvåspråkiga kommuner. Granskningen av dessa 13 kommuner visar att turismen har ökat i jämförelse med siffrorna för 2019 innan coronapandemin i Esbo, Åbo, Kimito, Pargas, Vasa och Jakobstad. I Karleby med omnejd har turismen återhämtat sig till samma nivå som för fem år sedan.

– Många tvåspråkiga kommuner, i synnerhet i Österbotten, lyckas locka till sig exceptionellt mycket turister från Sverige. Vi kan å andra sidan inte utläsa hur stor andel av dem som är utvandrade finländare som besöker sina släktingar, säger Hietasaari.

Helsingfors, Vanda, Lojo, Hangö, Raseborg och Borgå lyckades i fjol inte locka till sig lika många turister som 2019 innan pandemin slog till.

Läs också Svenska Yle, 6.5.2024: Kryssningsturisterna hittar tillbaka till Helsingfors – nu är fartygen så gott som fullbokade igen

Skärgårdens ringväg är ett populärt resmål också den här sommaren. Foto: Pargas stad, Juho Kuva

Tillväxt att vänta i sommar

I år finns alla chanser att vända trenden. Visit Finlands pinfärska prognos utlovar stark tillväxt inför sommarsäsongen.

Enligt chefsanalytiker Katarina Wakonen på Visit Finland kan antalet utländska turister öka från fjolårets 1,6 miljoner till 1,8 miljoner utländska resenärer i sommar.

De utländska turisterna konsumerade för cirka 1,3 miljarder euro under sin vistelse i Finland under sommarmånaderna juni, juli och augusti i fjol. Listan på de utländska turisternas hemländer toppades av Tyskland, Sverige, USA, Storbritannien och Frankrike.

– Vi marknadsför i huvudsak Lappland, huvudstadsregionen, Insjöfinland och kustregionerna för utländska turister. Det är sällan som vi lyfter fram enskilda kommuner i vår marknadsföring, säger Hietasaari.

Kan också intressera – World Happiness Report 2024: Happiest Countries Prove Resilient Despite Overlapping Crises

Läs Kommuntorget 25.5.2022: Essä: En satsning på hållbar turism är en investering i framtiden Illustration: Sebastian Dahlström

Utan lokal drivkraft stagnerar turismen

Enligt Visit Finland är det de regionala turistbyråernas sak att lyfta fram kommunernas attraktionskraft i sin marknadsföring.

– Det lönar sig inte för kommunerna att med egna krafter satsa på marknadsföring utomlands utan stark uppbackning av samarbetsorganisationer. För en del kommuner kan det vara effektivare att fokusera på den inhemska turismen.

Många skärgårdskommuner saknar ofta kapacitet att inkvartera större mängder turister, vilket utgör en bromskloss för tillväxten inom turismnäringen.

– Då vi analyserar orsakerna till den starka tillväxten i turismnäringen i Lappland så måste vi komma ihåg att de lokala företagen och researrangörerna har varit pådrivande i utvecklingen. Den här drivkraften saknas tyvärr i många skärgårdskommuner i dag, säger Hietasaari.

Använder ni er av tvåspråkigheten och svenskan som ett försäljningsargument då ni säljer skärgårdsdestinationer till utländska turister?

– Visst nämner vi att det rör sig om en levande svenskbygd, men det är aldrig det viktigaste trumfkortet i marknadsföringen av våra kustregioner och skärgården, säger Hietasaari.

Läs mera, Svenska Yle 7.5.2024: Förväntningarna inför turismsäsongen i Åbolands skärgård är stora – husbilsturismen behöver däremot utvecklas