Varumärket och en framåtblickande vision för regionen ska locka inflyttare och företag.

I över tio år har Jakobstadsregionen marknadsförts med sloganen ”Här bor kvaliteten”. Nu är det slut med det. I ett pressmeddelande konstaterar Jakobstadsregionens utvecklingsbolag Concordia, som ansvaret för det regionala varumärket, att en förnyelse behövts.

Nu har man i stället landat på ”Världens bästa plats” som, enligt pressmeddelandet, är en modernare och kaxigare version av den förra sloganen, och som speglar regionens styrkor och ambitioner.

– Världens bästa plats är ett kaxigt uttalande, men vi som bor och verkar här vet att det är sant, säger kommunikatör Pia Holkkola-Löf på Concordia i pressmeddelandet.

I samband med varumärkesförnyelsen har Concordia också tagit fram en vision för Jakobstadsregionen 2040. Syftet med båda är att locka in- och återflyttare, företag och investeringar till regionen.

Lyssna: ”Kunde Ingå ha något som brinner?” – Torgpodden djupdyker i kommunal marknadsföring med Sanna Sarelius, Kasper Strömman och Kristoffer Nöjd