Finalisterna i FM i kommunal marknadsföring är klara. Det är nu 17:e gången som pärlorna inom kommunal marknadsföring utses. Vinnaren koras på Kommunmarkanden i höst.

40 tävlingsbidrag lämnades in, av dem går tio till final. På listan finns bidrag från olika stora kommuner runt om i landet.

I finalen i FM i kommunal marknadsföring deltar följande kommuner:

  • Luonnostaan luontomatkailun helmeksi, Rautavaara kommun
  • Maailman onnellisin ihminen, Vasa stad och Vasaregionens närings- och utecklingsbolag VASEK
  • Murtaudu kehän ulkopuolelle, Janakkala kommun
  • Orivesi – Suomen Villasukkapääkaupunki, Orivesi stad 
  • Paluumuuttajabongarit Jyväskylä stad och företagens kompetensrekryteringskampanj, Jyväskylä stad
  • Pohjolan rengastie, Uleåborgs turistnäring
  • Rakkauden taidetta – tunteen kautta Tuusula tunnetuksi, Tusby kommun
  • Salaa rakas Yyteri, Björneborgs stad
  • Save Salla / Salla 2032, Salla kommun & House of Lapland
  • Viinikanniemi – Asumisen järvihelmi Nokialla, Nokia stad

Syftet med tävlingen är att betona marknadsföringens betydelse för regionernas och kommunernas livskraft och utveckling samt att sprida innovativa och användbara idéer och modeller i hela kommunsektorn.

Bekanta dig med finalisternas tävlingsbidrag här.

Samtliga  tävlingsbidrag finns här.

FM i kommunal marknadsföring arrangeras av Finlands Kommunförbund, Finlands regionala utvecklingsorganisationer SEKES ry och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO rf.