Sibbo utvecklar och digitaliserar

Kommundirektör Mikael Grannas i Sibbo berättar i en video om servicereformen.
Kommundirektör Mikael Grannas i Sibbo berättar i en video om servicereformen.
27.4.2015

Sibbo startar en egen servicereform för att utveckla kommunens tjänster på olika sätt. Strängare ekonomiska krav gör att ramarna för hur kommunen producerar service stramas åt.

I stället för att kommunen sparar genom att skära ned vill man satsa på att utveckla verksamheten och nå inbesparingar genom effektivare service. Målet i Sibbo är att förbättra ekonomin med 10 miljoner euro fram till år 2020.

Servicereformen kan diskuteras också på Twitter med hashtaggen #sibbosframtid eller på Sibbo kommuns Facebooksida.

Kommunen vill också ha med kommuninvånarna i utvecklingsarbetet. En del av projekten som ingår i  reformen av servicen presenteras på kommunens webbplats med hjälp av videopresentationer. Redan nu kan man till exempel se videopresentationer av självbetjäningsbiblioteket och hemvårdens mobilregistrering.