Rovaniemi är finsk mästare i kommunal marknadsföring 2016. Produktifieringen av varumärket julgubben gav Rovaniemi FM-guldet.

Sammanlagt 42 bidrag deltog i FM-tävlingen. Vinnarna korades den 18 maj i S:t Michel under evenemanget för kommunal marknadsföring, Piiri.

Rovaniemi har nu internationellt registrerats som julgubbens hemstad och marknadsföringen har gett regionen betydande inkomster. Tävlingsjuryn berömde särskilt utvecklingen av varumärket och produkten julgubben genom ett brett samarbete och ett flertal praktiska åtgärder i företag och olika sammanslutningar i regionen. En gemensam handbok definierar noggrant bland annat julgubbens gestalt och förenhetligar marknadsföringen.

Piiri 2016 voittaja
Rovaniemi är finsk mästare i kommunal marknadsföring 2016.

Silvermedaljen gick till Helsingfors för stadens internationella välriktade kongressmarknadsföring och bronsmedaljen gick till Somero för produktion och marknadsföring av evenemang genom aktivt och brett samarbete.

Helsingfors internationella kongressmarknadsföring genomfördes i fjol bland annat genom att representanter för noggrant utvalda internationella organisationer inbjöds för att bekanta sig med staden – dess vardag, företag och forskningsverksamhet. Enligt tävlingsjuryn statuerar detta exempel för vilket marknadsföringsuppdrag som helst och visar att det effektivaste sättet att marknadsföra är att närma sig ämnet på ett personligt sätt och erbjuda glimtar ur det verkliga livet.

I Somero har samarbetet mellan företag, organisationer och invånare skapat originella och levande evenemang till förmån för vi-andan, näringsverksamheten och turismen. I fjol ordnades en nostalgivecka i den lilla staden i stor skala med små penninginsatser.

– I tävlingen deltar år efter år marknadsföring av hög klass och av mycket varierande slag. Betydelsen av lång-siktig marknadsföring fortsätter att öka då främjandet av regionens livskraft och invånarnas välfärd stärks i kommunen, säger tävlingsjuryns ordförande Jari Seppälä, informationsdirektör vid Kommunförbundet.

Förebilder för andra

Förutom prisvinnarna gavs tävlingsjuryn tre hedersomnämnanden till Lahtis, Kouvola samt till Sydkarelens förbund och Norra Karelens landskapsförbund.
Kampanjen Minäkin olen lahtelainen (Också jag är Lahtisbo) var ett effektivt ställningstagande för vi-andan och anseendet i den aktuella situationen. Kampanjen Kouvolan Betonihelvetti fick också stadsborna att dela med sig av sina goda erfarenheter av staden med hjälp av starka effekter. Den tävling som ordnats av Sydkarelens förbund och Norra Karelens landskapsförbund gav upphov till nya arrangemang av landskapssången som stöd för traditionerna, vi-andan och marknadsföringen.
Berättelser och sociala medier viktiga

FM i kommunal marknadsföring är en del av utvecklandet av kommunsektorns marknadsföringskompetens inom nätverket Piiri. Piiris grundare är Finlands Kommunförbund, Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO. Piiri är ett öppet och avgiftsfritt samarbets- och utvecklingsnät-verk för kommunerna och regionerna. Samarbetsföretag i nätverket är Helsingin Sanomat, MTV3, Otavamedia, Kuntalehti och Kommuntorget.

Här är vinnarna

  • Guld: Visit Rovaniemi: Rovaniemi – The Official Hometown of Santa Claus®
  • Silver: Helsinki Convention & Events Bureau/Helsingin Markkinointi Oy: Highlights in HEL
  • Brons: Somero stad: Nostalgiaviikko – yhteistyöllä 50 tapahtuman spektaakkeli
  • Hedersomnämnanden: Sydkarelens förbund och Norra Karelens landskapsförbund: Karjalasta kajahtaa, Kouvola stad: Betonihelvetti och Lahtis stad: Minäkin olen lahtelainen

Läs också: 
Systematisk marknadsföring betonas i ekonomiskt kärva tider

 

Jari Koskinen gratulerar Rovaniemi

Keskustele

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *