Bildning förutsätter åtminstone lite utbildning och den kan gärna pågå hela livet. Foto: Kommuntorgets arkiv.

Det här året 2024 har av Undervisnings- och kulturministeriet utlysts som nationellt temaår för bildning. Inspirationskällan till detta är att Finlands äldsta stiftelse – Folkupplysningssällskapet – fyller 150 år i år.

Under det här temaåret, och annars också, kan det vara skäl att fundera på vad vi avser med bildning. Stora nedskärningar hotar bildningen liksom den snabba utvecklingen av teknik, klimat och natur. Bildningen är i fara om vi inte hinner med i utvecklingen. Vi behöver en massa ny kunskap som produceras väldigt snabbt och vi behöver ett känslomässigt djup för att kunna handla på ett sätt som är bäst för oss alla. Vi borde vara överens om vilken etik som gäller i samhällsutvecklingen, spela efter samma regler och mot samma mål.

I samband med Bra sagt-festivalen i Lahtis i slutet av september deltog jag i en diskussion med frågeställningen Vad betyder bildning för mig nu och i framtiden? Diskussionen var konfidentiell och stöddes av spelreglerna för en konstruktiv diskussion, dvs alla pratade utifrån egna erfarenheter, utan att vara expert på ämnet. Vi sökte inte konsensus utan delade med oss av våra egna erfarenheter och hjälptes åt att tänka tillsammans. Vår uppgift var inte att fatta beslut eller lösa problem, utan att öka förståelsen för oss själva, andra och diskussionens tema.

Diskussionen var i sig bildande. Vi lyssnade, talade och utvecklade vårt tänkande tillsammans. Vi respekterade varandras tankar och åsikter, även om vi inte var överens om allt. Stämningen var varm och lugn, trots att vi inte kände varandra sedan tidigare.

Nuförtiden möts vi ofta av ett ganska hårt diskussionsklimat. Egna åsikter och värderingar betyder allt. De som tänker annorlunda placeras snabbt i olika boxar och vi hör inte längre vad de säger. Vi är ointresserade av deras budskap och vad som ligger bakom deras ord. Även i samhällets högsta beslutande organ är jargongen hård.

Är detta brist på bildning eller ett hot mot bildningen?

Inför diskussionen på Bra sagt-festivalen funderade jag en del på vad bildning är för mig. Jag har ju jobbat med utbildning hela livet och haft som mål att fostra elever till bildade medborgare. Har jag haft rätt inställning till bildning? Hur är en bildad människa? Är jag själv bildad?

Kunskap är inte detsamma som bildning, men för att vara bildad behövs en viss mängd kunskap. Så mycket att man förstår när kunskap saknas. Skolans viktigaste uppgift är således att lära eleverna att lära sig.

Och att bevara deras nyfikenhet, intresse och att vilja förstå.

Det måste finnas tid för att inhämta kunskap, och tid för att använda och omforma kunskapen så att den blir en del av en själv. Detta sker i samspelet med andra och det är då som kunskapen blir till en insikt.

Ellen Key (1849-1926) var sin tids mest kända svenska författare och pedagog. Hon menade att alla människor bär på anlag till bildning men behöver hjälp för att utveckla sin bildning. Key menade att bildningen gör oss till en bättre människa.  Hennes mest kända citat är:

Bildning är icke vad vi lärt utan vad vi hava kvar när vi glömt allt vi lärt.”