Förändringsdirektörer på turné - vill träffas ansikte mot ansikte
Förändringskommunikation är växelverkan mellan människor. Därför åker ledningen för Egentliga Finlands vård- och landskapsreform Kimpassa – Allihopa ut på turné och träffar förtroendevalda, personal och invånare i det kommande landskapet.
– Det finns en törst efter kunskap. Vi ser i TV-nyheterna hur de grälar om reformerna i riksdagen, men vi vill på ett konstruktivt sätt föra fram vad som händer i vårt landskap och vem som är med i arbetet, säger Jessica Ålgars-Åkerholm som är kommunikationschef för Kimpassa -Allihopa och håller i trådarna för turnén.
Från och med nästa vecka åker förändringsdirektörerna Laura Leppänen (landskapsreformen) och Antti Parpo (vårdreformen) samt personalchef Laura Saurama tillsammans med Ålgars-Åkerholm ut på turné i alla fem regioner i landskapet. Den 12.4 besöker de Kimitoön och då är stora delar av programmet på svenska.
Målgruppen för träffarna är förtroendevalda och personal, men vem som helst är välkommen med för att lyssna och ställa frågor. För personalen handlar det mest om ifall de har möjlighet att delta i träffarna på arbetstid, berättar Ålgars- Åkerholm.
– Vårdpersonal har ofta svårt att komma loss under arbetstid och därför streamas träffen i Åbo så att man kan följa med på distans eller titta senare, säger Ålgars-Åkerholm.
Under träffarna har publiken på de större orterna möjlighet att ställa frågor via sina telefoner på en kommunikationsvägg. På de mindre orterna blir det informellt kaffe efter träffen.
– Det är viktigt att det finns tillfälle att ställa frågor. Det brukar bli bra och informell stämning då man dricker en kopp kaffe tillsammans och för oss är det viktigt att träffa invånarna ansikte mot ansikte och berätta om hur beredningen framskrider, säger Ålgars-Åkerholm.
Kimpassa – Allihopa har också satsat stort på närvaro i sociala medier och har av företaget Underhood rankats som etta bland landskapen i att kommunicera om de pågående reformerna.
– Vi svarar på frågor och kommunicerar aktivt och visuellt. Vår närvaro på sociala medier visar hur viktigt vi tycker det är att ha människan i fokus, säger Ålgars-Åkerholm.
Tvåspråkigheten viktig
För tillfället är beredningsarbetet i Egentliga Finland i full gång. Ålgars-Åkerholm nämner tvåspråkigheten som en viktig faktor man vill lyfta fram i det kommande landskapet.
– Det har varit viktigt för oss att tvåspråkigheten syns genast i vårt namn och i vår logo, säger Ålgars-Åkerholm.
Hon säger också att det är viktigt att skapa ett gemensamt brand för hela landskapet som består av 27 kommuner.
– I Finland är landskap som begrepp inte lika känt som i resten av Europa. Här är det viktigt att fundera på hurudant Egentliga Finland är som landskap och skapa en egen image.
Inför landskapsvalet, som enligt planerna hålls i slutet av oktober, är det också viktigt att informera invånarna i landskapet om vilka uppgifter landskapsfullmäktige har och varför det är viktigt att rösta.
Så här ser tidtabellen för turnén ut.
- 10.4. Åboregionen (Åbo mässcentrum) kl. 13.30- 15
- 12.4. Åboland (Kimitoön, Villa Lande) kl. 15 – 16.30
- 24.4. Vakka-Suomi (Nystad, kulturcentret Cruselli) kl. 15 – 16.30
- 25.4. Loimaaregionen (Loimaa, Novida) kl. 15 – 16.30
- 8.5. Saloregionen (Salon kansalaisopisto) kl. 15 – 16.30