”Bra infokanal och port till hemsidan”

Tiina Heikka (Lappträsk) och Denis Strandell (Hangö) är båda aktiva på sociala medier i sin yrkesroll.
Tiina Heikka (Lappträsk) och Denis Strandell (Hangö) är båda aktiva på sociala medier i sin yrkesroll. (Kommuntorget)
11.12.2019

Kommundirektörerna använder i allt större utsträckning sociala medier i sin kommunikation, visar Kommunförbundets senaste undersökning om webbtjänster och kommunikation.

Kommundirektör Denis Strandell i Hangö är en av dem som använder sociala medier också i sitt arbete. Han började när han startade som  kommundirektör för ungefär fyra år sedan.

Främst använder han sig av stadens kanaler, men från och till deltar han och kommenterar han även med sitt egna konto.
— Jag försöker kasta in fakta om det är något som gått snett i diskussionen, och folk kanske missförstått något.

Senast för en tid sen var sociala medierna i bruk också för krisinformation, då det brann i hälsocentralen i Hangö. Då var det snabbt och enkelt att använda stadens Facebook-sida för att komplettera informationsflödet på hemsidan.

— Det blir dialog, och vi når snabbare ut, säger Denis Strandell.

”Bra att vara som människa på sociala medier också”

Tiina Heikka, kommundirektör i Lappträsk, har inga separata arbetskonton på sociala medier. Hon ser ett värde i att man inte bara har kommunens konton, utan att man agerar som person.

Själv är hon aktiv på Facebook, Twitter, Instagram och LinkedIn.

— Mina profiler är inte likadana, det varierar vad jag sätter på olika konton. På LinkedIn är det mest arbete, arbetsliv och ledarskap.

Heikka använder ofta sociala medier för att lyfta fram kommunen och vad som görs där.

Hon tycker att det är ett bra sätt att lyfta fram kommunens strategi – människoorienterad kommun – och använder kanalerna också för rekrytering.

— Häromdagen besökte jag dagis och publicerade en kort video om att vi söker en ny chef, detta delades av flera och var ett bra sätt att berätta om vår rekrytering. Folk ringer också kommunen och frågar om arbete efter att ha följt oss på sociala medier.

Ibland måste man använda humor i kommunikationen. För en tid sen spreds ett rykte att kommunen köpt en fastighet i Helsingfors, och kommundirektören kunde klargöra detta enkelt med fakta, vilket många tolkade på ett muntert sätt.
– Jag är inte med i diskussionsforumet för Lappträsk, men publicerar istället på min egen profil.

Se också: Kommundirektörer på Twitter