Städer och kommuner flyr X - förbundet gör egna beslut
S:t Michel meddelade på torsdagen att man ansluter sig till de städer som tar bort sina X-konton.
Kommunförbundet ger inte rekommendationer till kommunerna om hur de ska använda sociala medier.
– Vi styr enbart vår egen kommunikation. Kommunerna fattar sina egna beslut, säger Minna Karhunen, verkställande direktör för Finlands Kommunförbund.
Kommunförbundet är med i X, eftersom det fortfarande inte finns någon annan fungerande kanal för samhällelig och offentlig debatt, tillägger Karhunen.
Också Yle är på spåret
När en stor organisation beslutar sig för att lämna some-kanalen X väcker det funderingar också på Kommunförbundet.
Före årsskiftet funderade förbundet på sin egen medverkan i kanalen i ett bredare perspektiv.
– Vi diskuterade frågan i Kommunförbundets ledningsgrupp före jul och bestämde oss för att stanna kvar tills vidare.
Beslutet fattades inte över en natt och det är inte heller hugget i sten. Kommunförbundet bagatelliserar inte X:s problem utan följer kontinuerligt utvecklingen på det sociala området och reflekterar över frågan.
Beslutet att stanna i X grundar sig på förbundets uppdrag att lyfta fram frågor i samhällsdebatten och påverka den.
Till exempel Yle och många kommersiella mediehus plockar upp historier från X, säger Karhunen.
– Det är en mediekanal som beslutsfattare och andra medier följer.
Långvariga problem
Twitter köptes av världens rikaste man, Elon Musk, våren 2022. I dag är det USA-baserade sociala nätverket känt som X, där användare kan publicera och läsa varandras uppdateringar online.
Redan före Musks tid hade tjänsten problem, säger Minna Karhunen.
– Det förekom hatprat redan innan ägarbytet.
X kan inte kallas ett oberoende socialt medium.
– Ägaren har en tydlig agenda som han implementerar genom X.
Det kan vara fridfullt i en bubbla
Sakkunniga vid Kommunförbundet har lämnat X men majoriteten – inklusive Kommunförbundets VD – är fortfarande med.
Karhunen svarar att hon, åtminstone hittills, inte har varit direkt berörd av tjänstens avigsidor.
– På det sättet har jag kunnat hålla mig i min egen ”bubbla”.
Man kan försöka påverka vilken uppmärksamhet man får i X genom sitt eget agerande.
Sakkunniga på Kommunförbundet har stöd och får råd om hur man kan skydda sig mot till exempel hatprat i sociala medier.
Betydande plattform
Hanna Kaukopuro-Klemetti, kommunikationschef på Kommunförbundet, berättar att förbundet i slutet av förra året slutförde en undersökning om kommunernas kommunikation på nätet och användning av sociala medier.
Enligt rapporten är de Facebook och Instagram som dominerar.
Enligt uppgifter från november är kommunerna mest aktiva i sociala medier på Facebook (100 procent), Instagram (98 procent), YouTube (88 procent) och LinkedIn (68 procent).
Det har skett en betydande minskning av användningen av X. För två år sedan var det 52 procent av kommunerna som använde det, men nu är det nere i 32 procent.
Den minskade användningen av X återspeglas också i de kommunala chefernas aktiviteter. För två år sedan använde 38 procent av de tillfrågade borgmästarna Twitter i sin roll, men nu är denna siffra nere på 20 procent.
Hanna Kaukopuro-Klemetti säger att kommunens storlek påverkar tjänstens popularitet.
– Användningen av Twitter, och senare X, har varit koncentrerad till städer i Finland.
X har inte använts lika mycket i landskapen som Facebook.
– Min egen uppfattning är att kommunerna från början inte hade så mycket kommunal kommunikation på X, utan mer av en medietjänst.
Förutom X finns det många andra sociala medier att följa, tillägger Kaukopuro-Klemetti.
– Turbulensen på sociala medier ser ut att öka snarare än minska.
De senaste dagarna har det rapporterats om hur Meta lämnar faktagranskningen i USA. Företaget Meta Platforms Inc är en amerikansk jätte. Meta äger de sociala medietjänsterna Facebook, Instagram och Threads.
– När det gäller sociala mediekanaler kanske vi måste fundera på vilken som är den ”minst onda” eftersom de alla har sina egna utmaningar, men det finns också fördelar.
Kommunförbundet är aktivt i sociala medier, till exempel på Facebook, Instagram, Tiktok, YouTube och LinkedIn. Nya sociala medier har också prövats och prövas, till exempel Bluesky.
Artikeln är ursprungligen publicerad i Kuntalehti. Skribent: Jouni Lampinen.