Tio bidrag tävlar om FM-titeln i kommunal marknadsföring
I år tävlar 41 bidrag om att bli bäst i kommunal marknadsföring. Tio bidrag har gått vidare till semifinal, bland dem Borgå stads ”50 000 kyssar”.
Målet för FM i kommunal marknadsföring är att förbättra marknadsförings- och kommunikationskompetensen inom den kommunala sektorn genom att lyfta fram god praxis, det vill säga exemplarisk och framgångsrik marknadsföring eller kommunikation. Tävlingen ordnades nu för elfte gången.
– Dagens kommunala och regionala marknadsföring är kompetent och insiktsfull. Knappa resurser ger uppfinningsrika lösningar där samarbetet mellan olika aktörer och invånarna är viktigt, säger tävlingsjuryns ordförande Jari Seppälä, informationsdirektör vid Kommunförbundet.
Många av tävlingsbidragen är kampanjer som främjar delaktighet och vi-anda och där sociala medier är ett viktigt verktyg.
Tävlingsbidragen varierar alltifrån marknadsföring av internationell turism till välfärdskampanjer för invånarna. Den geografiska spridningen är stor: från Kimitoön till Enare.
Det vinnande bidraget får titeln finsk mästare i kommunal marknadsföring. De bidrag som fått guld, silver och brons får publicitet via samarbetsföretagen.
Priserna delas ut och alla semifinalister presenteras vid ett evenemang som ordnas av samarbetsnätverket för kommunal marknadsföring Piiri den 18 maj i S:t Michel.
Här är semifinalisterna
- Etelä-Karjalan liitto och Pohjois-Karjalan maakuntaliitto: Karjalasta kajahtaa
- Helsinki Convention & Events Burea
u/Helsingin Markkinointi Oy: Highlights in HEL - Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab – KEUKE Yrityspalvelut tutuiksi – Yrittäjän käsikirja
- Kouvola stad: Betonihelvetti
- Lahtis stad: Minäkin olen lahtelainen
- S:t Michels stad, sysselsättningstjänsterna: RekryOn 2015
- Borgå stads turism- och marknadsföringsenhet: 50 000 suukkoa (kyssar)
- Somero stad: Nostalgiaviikko – yhteistyöllä 50 tapahtuman spektaakkeli
- Visit Helsinki: Helsinki Sauna Day
- Visit Rovaniemi, Rovaniemen matkailu ja Markkinointi Oy Rovaniemi – The Official Hometown of Santa Claus®
Piiri
- Piiri är ett öppet och avgiftsfritt samarbets- och utvecklingsnätverk som syftar till att stärka kommunernas och regionernas marknadsförings- och kommunikationskompetens.
- Bakom nätverket ligger organisationer som utvecklar den kommunala och regionala marknadsföringen: Finlands Kommunförbund, Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES ry och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO rf. Samarbetsföretag i nätverket Piiri är MTV3, Helsingin Sanomat, Otavamedia, Kuntalehti och Kommuntorget.
Läs också:
Borgå spräckte drömgränsen , invånarantalet nu 50 000