Använd sociala medier om du vill följa debatten

Pekka Sauri, biträdande stadsdirektör i Helsingfors. Foto: Ville Miettinen
Pekka Sauri, biträdande stadsdirektör i Helsingfors. Foto: Ville Miettinen
23.6.2015

Ska kommunala tjänstemän finnas på sociala medier? Jo, om man vill följa med världen och medborgarna, säger biträdande stadsdirektör Pekka Sauri i Helsingfors.

Pekka Sauri är föregångare vad gäller kommunerna och sociala medier. Han är känd för att vara aktiv på Twitter i sin roll som biträdande stadsdirektör. Sauris mål är att staden som medborgarsamhälle och serviceorganisation ska vara ett och samma.

Kommuntorgets videointervju med Pekka Sauri

– När man i välfärdssamhället talar om kommunen  menar man vanligtvis maskineriet där borta och inte människorna. Vi borde återförena dem och sociala medier är ett bra verktyg, säger Sauri.

Tio tips från Pekka Sauri

  1. Om du har viktig information – dela den.
  2. Om du får en fråga, svara genast.
  3. Om du inte kan svara, säg att du tar reda på och återkom så fort som möjligt.
  4. Om du får osaklig respons; räkna till tio och svara sakligt. Därefter blir också respondenten saklig.
  5. Motivera dina beslut eller organisationens verksamhet med sakargument.
  6. Det finns inga dumma frågor men det kan finnas dumma svar
  7. Kommunicera i realtid. Om du har semester eller annars bara är borta, delegera uppgiften.
  8. Var en hel person, det är lättare än ett dubbelliv.
  9. Be kritiker ge förslag till förbättring.
  10. Det bästa argumentet vinner alltid till slut.

Källa: Pekka Sauris bok Julkishallinto ja sosiaalinen media (Offentlig förvaltning och sociala medier, Kommunernas utvecklingsstiftelse 2015)

Kommuntorgets videointervju med Pekka Sauri

Medan många tjänstemän tvekar är biträdande stadsdirektören Sauri redan veteran. Han började twittra för ungefär fem år sedan. Det hela började med att följa intressanta människor och observera hur debatten gick.

– När man börjar med Twitter är det bäst att följa intressanta människor. Sedan då man känner sig bekant med mediet är det bara att ta del i debatten. Man lär sig genom försök och misstag, säger Sauri.

Aldrig lagt ut en selfie

Han ser Twitter som ett debattforum och menar att hela idén med sociala medier är att kommunikationen går i två riktningar. Det innebär att många människor samtidigt kan ta del av samma debatt.

Enligt Sauri är det just det som gör det socialt. Man kan förstås också använda sociala medier som en fax och bara skicka ut information i stället för att delta i debatten, men det är inte meningen med sociala medier.

– Förstås skickar jag också ut stadens nyheter och så vidare. Om folk börjar diskutera om ämnet så försöker jag delta i diskussionen.

Sauris aktivitet ser ut att gagna Helsingfors. Han har fått mycket positiv feedback. Aktiviteten på sociala medier har gjort det lättare för medborgarna att få information om beslut: att veta vad som händer i staden och vad staden planerar.

Det finns några saker han aldrig skulle skriva i en tweet.

– Jag skriver aldrig om privata saker. Jag har aldrig lagt ut en selfie och kommer aldrig att göra det. Det hör inte till min roll som stadsdirektör.

Sauri menar att en vanlig missuppfattning är att folk tror att man bör avslöja sina privata egenskaper och sitt privatliv för att kommunicera på ett personligt sätt, men så är det inte. Det handlar om att kommunicera på ett personligt sätt med egna ord. Det ska märkas att det finns en person bakom orden.

Bara om stadens ärenden

Just det personliga tror Sauri att har skrämt bort många tjänstemän från sociala medier. Man är eventuellt van vid att hålla sig till ett byråkratiskt språk.

Sauri har inga separata privata konton på Facebook eller Twitter. Han har länkat sitt twitterkonto till Facebook så att alla hans tweets kommer upp även där.

– På Twitter skriver jag bara om stadens ärenden men på Facebook kan jag lägga upp lite längre, mera allmänna och filosofiska esséer under veckosluten. Men aldrig om mitt privatliv.

Sauri tycker inte att man kan tvinga någon att gå med i sociala medier, men man kan uppmuntra och visa exempel. Det har han försökt göra.

I dag börjar det vara lika vanligt att invånare är i kontakt med kommunen via sociala medier som per telefon.

Kan inta vara utanför för länge

Ingenstans är medborgarna mera aktiva än på sociala medier. På Twitter finns också nästan alla medier, politiker och beslutsfattare och därför sprids information mycket effektivt där.

– På Twitter finns betydelsefulla människor med makt och det är därför jag först och främst valt att använda det mediet.

Sauri säger att det är viktigt att komma ihåg att sociala medier inte är juridiska kanaler. Om en invånare vill skicka in klagomål kan man använda sociala medier för att ge råd om hur man skall gå till väga, säger han.

Nästan varje medborgare har i dag all information i världen i sin smarttelefon och är chefredaktörer på sitt eget medium. Om kommunerna och kommundirektörerna inte är med är de utanför, och man kan inte vara utanför för länge.

Man är mer eller mindre tvungen att vara med.

– Den som vill följa med världen och medborgarna måste vara med i debatten och debatten förs på sociala medier.