Folkpensionsanstalten har stora problem med att betala ut utkomststödet. Behandlingstiderna drar ut och FPA ber nu kommunerna om hjälp för att lösa den akuta situationen.

Folkpensionsanstalten tog över utbetalningen av utkomststödet av kommunerna vid årsskiftet. För tillfället har FPA stora problem med att lyckas behandla ansökningarna och betala ut utkomststödet.

FNB skriver idag att riksdagens justitieombudsman har fått närmare 80 klagomål över Folkpensionsanstaltens betjäning. Klagomålen gäller i huvudsak behandlingstiden, kundservicen och problem med datasystemet.

Lännen Media skrev förra veckan att justitieombudsmannens byrå dessutom varje dag blir uppringd av människor som är förargade eller förtvivlade över att behandlingen av utkomststödet drar ut på tiden.

Nu har FPA:s generaldirektör Elli Aaltonen vänt sig till kommunerna med ett brev där hon ber kommunerna om hjälp, skriver Kuntalehti. I brevet skriver Aaltonen att kommunerna i akuta fall kan bevilja förebyggande utkomststöd också då FPA inte tagit beslut om grundläggande utkomststöd.

”Det här gör det möjligt för kommunerna att agera också utan beslut från FPA i akuta situationer. Ett snabbare förfarande i kommunerna kan tillämpas framför allt nu då FPA precis tagit över utbetalningen av utkomststödet och processerna ännu inte fungerar på bästa sätt”, *står det i brevet som är undertecknat av Elli Aaltonen.

FPA hoppas också kunna låna personal av kommunerna för att lösa upp de värsta köerna. Folkpensionsanstalten har anställt personal för att sköta behandlingen av det grundläggande utkomststödet, men för tillfället räcker inte händerna till. Därför ber FPA nu om hjälp av tjänstemännen i kommunerna.

I brevet ber FPA kommunerna utreda om det finns tjänstemän i kommunen som tillfälligt kunde arbeta för FPA med det grundläggande utkomststödet. I sådana fall ber FPA kommunerna att ta kontakt med förmånsdirektör Anne Neimala.

På sina webbsidor beklagar FPA de långa köerna. FPA-byråerna har för närvarande ungefär 12 000 kunder per dag. Jämfört med situationen för ett år sedan har antalet kundkontakter ökat med cirka 57 procent. Särskilt byråerna i huvudstadsregionen har haft många kunder.

FPA påminner om att ansökningarna handläggs i den ordning de kommer in.  Det går inte att snabba på handläggningen av ansökan genom att besöka FPA-byrån eller ringa FPA:s telefontjänst.

*redaktionens översättning.

Keskustele

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *