I år tävlar 38 bidrag om det finska mästerskapet i kommunal marknadsföring. Tolv av dem har gått vidare till semifinal.

Den kommunala och regionala marknadsföringen har fått ny fart och nya uttryck i och med de stora förändringarna på kommunfältet, betoningen av livskraften och också Finlands 100-årsjubileum.

– Tävlingsbidragen är sinsemellan mycket olika men håller en hög kvalitet. På kommunfältet föds fräscha idéer som genomförs med stor yrkesskicklighet. Flera nya kommuner och samkommuner deltar i tävlingen, berättar tävlingsjuryns ordförande Maritta Mäkelä, marknadsföringsdirektör vid Kommunförbundet.

Målet för FM i kommunal marknadsföring är att höja marknadsförings- och kommunikationskompetensen inom den kommunala sektorn genom att lyfta fram insiktsfull och resultatrik marknadsföring och kommunikation. Tävlingen ordnades nu för tolfte gången. Priserna delas ut vid ett evenemang som ordnas av samarbetsnätverket för kommunal marknadsföring Piiri den 17 maj i Kouvola.

Det vinnande bidraget får titeln finsk mästare i kommunal marknadsföring. De bidrag som fått guld, silver och brons får dessutom publicitet via samarbetsparterna. Juryn kan även dela ut hedersomnämnanden.

Tävlingsbidrag skickades från hela landet.

– Marknadsföringsmetoderna är  mångsidiga. Sociala medier utnyttjas i stor utsträckning och helt nya former tillämpas. Redan av semifinalisternas namn framgår att det är fråga om en bred palett av mycket olika idéer, avslöjar Mäkelä.

FM i kommunal marknadsföring – kortlista

Här är de bidrag som gått till semifinal:

  •  Arktinen Hillakylä, Ranua kommun
  • Asennemuutoksella asukkaita, Kyyjärvi kommun
  • Autonvaihtoviikot -kampanja, Kollektivtrafiken i Åboregionen
  • Elämäsi valinta -valinnanvapauskampanja, Birkalands sjukvårdsdistrikt
  • Kesäreportterit Naantalissa, Naantalin Matkailu Oy
  • Lempäälän Idea, Lempäälä kommun
  • Mäntsälän kuntamarkkinointia, Mäntsälän Yrityskehitys Oy
  • Onnistujanaiset, Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab – KEUKE
  • Porukka, Lahtis stad
  • Borgå förvandlar historier till tatueringar, Borgå stad
  • Pyhtäälisä, Pyttis kommun
  • Siisti Iisalmi ja pyöräilyn ja kävelyn asennekasvatushanke, Idensalmi stad

Piiri – nätverk för marknadsföring

Tävlingen arrangeras av nätverket Piiri, som är ett öppet och avgiftsfritt samarbets- och utvecklingsnätverk som syftar till att stärka kommunernas och regionernas marknadsförings- och kommunikationskompetens. Bakom nätverket ligger organisationer som utvecklar den kommunala och regionala marknadsföringen: Finlands Kommunförbund, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO rf. Samarbetsparter i nätverket är Helsingin Sanomat, Otavamedia, Kuntalehti och Kommuntorget.

 

Keskustele

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *