Sanni Grahn-Laasonen: Asylsökande har rätt till utbildning – på rätt nivå

4.1.2016

En del av de vuxna asylsökande är analfabeter, andra är akademiker. Undervisningsminister Sanni Grahn-Laasonen (Saml) säger i måndagens Aamulehti att undervisningsministeriet nu förnyar hela grundutbildningen för asylsökande. Förnyelsen träder i kraft i augusti. – För första gången behöver Finland nu grundläggande utbildning för vuxna som ska lära sig läsa, skriva och räkna. Vi förnyar läroplanerna, timfördelningen och finansieringen.

Sanni Grahn-Laasonen säger att ministeriet nu bygger individuella utbildningsvägar där man tar tidigare utbildning och kunnande i beaktande i högre grad än tidigare.

Som ett helt nytt projekt har man börjat kartlägga kunnandet bland de asylsökande som kommit till Finland, den rapporten blir klar nu i början av året. Grahn-Laasonen betonar hur viktigt det är att nu agera snabbt.

-Efterklokt är det lätt att konstatera att vuxenutbildningen på basnivå borde ha förnyats redan för flera år sedan. Men ingen har kunnat förbereda sig för ett såhär stort behov, säger ministern i Aamulehti.

Den nya vuxenutbildningen kan ges i vuxengymnasier eller medborgarinstitut som har rätt att ge grundläggande utbildning, i dag finns trettio institut och 30 gymnasier för vuxna.

Undervisningsministern betonar också att varje barn i världen bör ha rätt att gå i skola. Då ett barn befinner sig i Finland har hen rätt till småbarnsfostran, förskola och grundskola, precis som alla barn.

Detta ställer förstås krav på kommunerna och kräver en lagändring. Tidigare fick utbildningsanordnaren bidrag enbart för de elever som börjat studera den 20 september. Nu ändras lagen så kommunen ersätts för barn som studerat i minst fyra månader.

Aamulehti skriver att 7 200 minderåriga asylsökande har kommit till Finland fram till 9 december, av dessa är 5 100 skolpliktiga.

Utbildningsministeriet startar också en tilläggsutbildning för lärare som ska jobba med mångkulturella och invandrarbarn. Man planerar en digital lösning som främjar språkutvecklingen obereonde av ålder och kunskapsnivå.