”Man måste prata med Funikularen som man gör med djur och växter” – Kakolabanan ger Åbo uppmärksamhet

Funikularen har inte nått upp till den tekniska tillförlitlighet som Åbo stad önskar men nog är den ett samtalsämne – oavsett om hissen är på banan eller inte.
Funikularen har inte nått upp till den tekniska tillförlitlighet som Åbo stad önskar men nog är den ett samtalsämne – oavsett om hissen är på banan eller inte. (Tommy Pohjola)
21.3.2022

Kollektivtrafik och sevärdhet. Ofta ur bruk. Dyr. Samtidigt reklam som knappast går att köpa. Sådan är Funikularen i Åbo.

Det var något som brast igen. Hissen gnisslade i flera dagar. Till slut kom servicen, en reservdel modell större är beställd från Italien och nu vet ingen riktigt säkert när Funikularen kör igen.

Marita Gustafsson bor i ett av flervåningshusen intill Kakolabanan, som för henne är ett transportmedel. Det är en bit att gå upp för backen. Många gånger känns det som idrott. 

Nu är hon aningen förtvivlad men inte på grund av själva hissen som så ofta står.

– Jag tycker inte det är så roligt att titta på Kuopiobor eller vem det nu är som kommer hit i grupp, tar selfies och gör sig lustiga över Funikularen.

Gustafsson säger det ändå vänligt och med viss förståelse. Hissen ger Åbo stad och det gamla fängelsområdet som snyggas upp med nya bostäder, kaféer och restauranger samt hotell stor uppmärksamhet åtminstone i sociala medier. Det är reklam som inte går att köpa.

– Jag gillar Funikularen som jag använder ofta. Man måste prata med den. Precis som man gör med djur och växter, säger hon och fortsätter den raska promenaden nedför Kakolabacken.

Ilska och glädje

Äsch, då. Dagen då Kommuntorget besöker en av landets mest omtalade sevärdheter är hissen fortfarande ur bruk. Ingen kan med säkerhet säga när den fungerar. Det kan vara om någon dag eller någon vecka.

I augusti 2020 berättade Helsingin Sanomat att 200 000 människor åkt upp och ned med Kakolabanan sedan den öppnade drygt ett år tidigare. Under samma tidsperiod hade hissen stannat 40 gånger med passagerare i kabinen. Oftast skedde detta på stationen. Färre än tio gånger stannade hissen mitt under resan.

Så ser Funikularen ut när den fungerar.

I mars 2022 är ett bra tillfälle att tala med de två männen som i Åbo för stadens räkning diktar Funikulartweetarna och håller humöret uppe. 

– Vi tweetar nästan dygnet runt, alltid då något händer, säger Erkka Orne och Jyrki Suomalainen.

För dikter är det, omsorgsfullt formulerade inlägg som genast får flera tiotals svar. Ibland skriver de bara ˝Ojdå, hoppsan, Funikularen är ur bruk igen” och det är enligt många minst lika underhållande som de mera mångordiga anteckningarna.

– Vi bollar idéer med varandra så det händer inte att helt ogenomtänkta tweetar om Funikularen publiceras. Eller vem vet? I alla fall har vi inte behövt radera och skriva om sådant som gått ut, säger Erkka Orne.

Jyrki Suomalainen och Erkka Orne författar Funikular-inlägg på Twitter.

På två år har kontots (@Turunliikenne) följare ökat från 1 500 till över 4 000. Det är långt tack vare inläggen om Funikularen.

I Erkka Ornes och Jyrki Suomalainens some-arbete ingår förstås mycket annat och på Twitter upplyser de stadsborna om vägarbeten, ändringar i kollektivtrafiken och publicerar felmeddelanden. Det är ungefär samma saker som till exempel Stadsmiljösektorns Twitterkonto i Helsingfors gör. 

Twitterkontona i Åbo och Helsingfors har liknande stil: Utmaningar, problem och arga stadsbors reflektioner besvaras med stor förståelse, en famnfull empati och ofta med en gnutta humor. Och Helsingfors svarar Åbo!

Åboborna verkar inte särskilt upprörda över Funikularens nyckighet.

– I alla fall av flödet ser vi att det är få stadsbor som är riktigt sura. Vi får knappast alls respons på eposten och det är sällan som någon ringer, säger Orne.

Jyrki Suomalainen är anställd av Fintrafic. Det är ett statligt bolag som tillhandahåller och utvecklar tjänster för trafikstyrning och -ledning. Jyrki Suomalainen har samma arbetsplats i Åbo som Erkka Orne, det vill säga trafikcentralen, men Orne är anställd av staden.

– Jag gör kvällar och nätter och Erkka dagar. På det sättet har vi dygnet runt ögonen på Funikularen.

Lyckad investering

Funikularen togs i bruk i maj 2019. Bussen kör inte upp till Kakola så den 130 meter långa banan bjuder området på dess enda kollektivtrafik. Det är gratis att åka med hissen.

Fast helt kostnadsfritt är det inte. Funikularen skulle kosta 2,5 miljoner euro. I dag är prislappen 5,6 miljoner euro.

Då Kommuntorget besökte Funikularen förra veckan var hissen på reparation sedan den 10 mars. Ingen vet när banan öppnar.

Läs mera (på finska) om kostnaderna i Kuntatekniikkas artikel.

Många kommuner och städer i Finland har broar, vägar, busslinjer, spårtrafik, kommunhus, sjukhus och omfattande renoveringar som behöver ”säljas” till beslutsfattare och väljare för att projekt över huvud taget kan startas. Stora investeringar kan därför få prislappar som har lite med verkligheten göra. Dyrt är svårt att sälja och svälja.

Åbo har inte besparats debatten om skenande kostnader, som i Funikularens fall förklaras med att planerna ändrats. Banan och hisskorgen har förstärkts. Exempelvis tar hisskabinen 30 passagerare i stället för ursprungliga 20.

– Många har också missat att alla reparationer som nu görs ingår i garantin, säger Jyrki Suomalainen.

Trafikcentralen tog tag i den offentliga diskussionen och det är främst den lärdomen som Orne och Suomalainen gärna delar med sig av till andra städer. Det ska vara sakligt men gärna med en gnutta humor. Reagera fort. Helt enkelt är jobbet inte. 

– Cirka varje gång vi skriver något är det någon som undrar om det här är ett parodikonto, säger Erkka Orne om marknadsföringen på Twitter.

Är det det? Svaret finns kanske hos läsaren.

Då Funikularen inte fungerar är det trapporna och den breda men slingriga grusvägen bredvid banan som gäller.

På staden berättar kommunikationsdirektör Saara Malin att tweetarna utvecklats från rappa meddelanden till längre och lekfulla besked. 

– Ur stadens synvinkel är stilen bara härlig. Folk tycker till ändå hela tiden så varför kan inte också de som skriver officiella meddelanden på Twitter släppa loss lite?

Erkka Orne har glidit upp och ned i Kakolabanan ett par gånger. Det är mer än kollegan gjort.

– Jag har aldrig åkt med Funikularen. Kanske den här våren, säger Jyrki Suomalainen.

Till älskade Funikularen! Jyrki Suomalainen och Erkka Orne från trafikcentralen i Åbo skrev en dikt om Funikularen för Kommuntorget. Dikten har lite fler tecken än vad som är tillåtet i ett inlägg på Twitter. Stilen torde vara är bekant.

Fakta

  • Många samfärdsmedel heter något på bokstaven f i Åbo.
  • I Aura å, i närheten av Funikularen trafikerar den hundraåriga stadsfärjan Föri. 
  • Stadscykeln i Åbo heter Fölläri. 
  • Den regionala kollektivtrafiken heter Föli. Bussarna på linje 1 kör mellan hamnen och flygplatsen.

 

HÅLL KOLL PÅ KOMMUNSEKTORN.
Beställ Kommuntorgets nyhetsbrev här