Helsingforsarna älskar spårvagnar och de är en framgång även i Tammerfors. Nu har Vanda anslutit till den glada skaran. Men byggbeslutet applåderas inte av alla Vandabor. (Foto: Tommy Pohjola)

Nitton kilometer spårväg från Håkansböle via Dickursby till Helsingfors-Vanda flygplats. Framtidsprojektet fick grönt ljus av stadsfullmäktige Vanda som på måndagen röstade om investeringen på 600 miljoner euro.

Siffrorna föll 41-26 då Sannfinländarnas förslag att slopa spårvagnen förkastades. Byggarbetena inleds nästa år. ”Spåran” tas i bruk 2029.

Vandapolitikernas beslut gratulerades i grannstaden. Enligt borgmästare Juhana Vartiainen hör östra Helsingfors till områdena som ”säkert gynnas” av byggbeslutet i Vanda:

Vandas spårvägsprojekt är en riktig långkörare, påminner Svenska Yle.

”Beslutsfattarna har varit oeniga om den enorma investeringen ska göras eller inte. Efter många om och men godkände stadsstyrelsen projektplanen för stadens nya spårväg den 8 maj 2023.

Det starkaste politiska stödet till att bygga spårvägen kommer från SDP, De Gröna och Vänsterförbundet. Inom Samlingspartiet och SFP har röster både för och emot höjts. Aktivt emot är Sannfinländarna, Kristdemokraterna och Rörelse Nu.”

– Största beslutet som gjorts i fullmäktige de senaste 30-40 åren, säger Sfp:s Patrik Karlsson till Yle.

Läs hela mera om kostnaderna och fullmäktigedebatten här.