Cygnaeus skola jobbar för bättre matfostran
Då Nicke Wulff tillträdde som rektor gick Cygnaeus skola aktivt in för att förbättra matfostran och förvandla lunchpausen till en trivsam restaurangupplevelse. Skolrestaurangen har blivit ett ställe där elever och lärare umgås.
Nicke Wulff har alltid varit intresserad av mat och tycker om att laga mat hemma. Intresset för skolmatsfrågor väcktes på allvar då han, innan han blev rektor, startade ett matprojekt i sin egen klass.
— Tillsammans med eleverna började vi fundera på vad vi äter och varifrån maten kommer. Vi bjöd in olika matproducenter och det hela kulminerade i att vi skrev en egen receptbok som vi tryckte och sålde för att samla in pengar till kommande lägerskola, säger Wulff.
Skolmaten är viktig för Wulff och när han blev rektor insåg han att han faktiskt har möjlighet att påverka. Ett gott samarbete med matproducenterna och ett genuint intresse från skolledningens sida har möjliggjort en ny syn på skolmaten.
– Det handlar väldigt mycket om attityd. Om man inte själv är intresserad så blir det inte till någonting. Det här är en likadan reform som alla andra skolreformer. Man kan fråga sig om det är någonting som en rektor ska sätta en massa energi på, men det är viktigt för mig att barnen äter tillsammans med någon och att det blir en värdefull stund för dem.
Wulff berättar att en allt större del av barnen idag äter ensamma hemma.
– De sitter ensamma och äter när de kommer från skolan och de äter sitt kvällsmål ensamma. Därför är det viktigt att erbjuda en möjlighet för eleverna att sitta tillsammans med andra och äta.
Enligt Wulff har också de andra lärarna börjat tänka om. Förr var skollunchen mera av ett stressmoment där lärarna gick omkring och bad eleverna vara tysta och äta så fort som möjligt. Numera uppmuntras eleverna att diskutera, ta det lugnt och hämta mera mat. Elever och lärare sitter också tillsammans och äter och diskuterar.
Den mest synliga förändringen har skett i skolans matsal som gjorts om till en skolrestaurang.
– Jag kan inte ändra på maten som serveras här eftersom vi är en stor stad och vi har våra avtal som vi måste följa. Men vi kan påverka upplevelsen som eleverna får och det är just det som vi jobbar med.
Skolrestaurangen totalrenoverades för några år sedan. Eleverna var med och dekorerade, målade väggar och satt upp tavlor och fototapet.
– Från att ha varit inrett enligt vuxet tycke blev det ett utrymme för eleverna. Det är sådana saker vi kan göra. Jag tror inte att vi vuxna heller skulle gå till en lunchrestaurang på dagen där vi måste sitta knäpptysta.
Cygnaeus skola har haft möjlighet att jobba tillsammans med olika intressanta samarbetspartners, vilket har gjort frågan om skolmat roligare för eleverna. Eleverna har bland annat deltagit i Finnairs skolmatsprojekt där alla elever i skolan fick rösta fram sina egna favoriträtter.
– En flygvärdinna mötte elevrådet en morgon. Vi samlades i skolrestaurangen, stack iväg till flygfältet, flög till Helsingfors, besökte provköket och fick smaka på maträtterna. Några månader senare kunde vi se resultatet: en meny med en målning av en av våra elever och en måltid som vi hade föreslagit. Eleverna märkte samtidigt att det här kan vara någonting roligt.
För Nicke Wulff är det ändå betydligt roligare att se hur eleverna tar hand om skolans örtodling och hjälper till i skolrestaurangen.
– Vi har elever som hjälper till i köket. De hjälper de yngre eleverna med att föra bort brickor och så vidare. Det här året ska de också få vara med och sätta fram sallad. Men vi måste alltid se vad som är möjligt att göra.
Wulff har aktivt försökt lyfta anseendet kring skolan och skolrestaurangen. För några år sedan började skolan ordna mors- och farsdagsfrukost efter att en pappa frågade om det var möjligt via skolans Twitter-konto. Det blev en omedelbar succé.
– Senast hade vi över 200 mammor på morsdagsfrukost och nästan lika många pappor på farsdagsfrukosten. Det är ganska mycket för en centrumskola på 450 elever. Det är inte många som egentligen bor här, utan alla kommer någonstans ifrån och parkeringsplatserna är få, säger Wulff.
Skolan har ett bra samarbete med matleverantören Arkea och enligt Wulff är det största orosmomentet kring skolmaten alltid vad konkurrensutsättningarna kan ha för följder.
– Om vi plötsligt skulle få en helt annan leverantör så skulle samarbetet antagligen se helt annorlunda ut. Processen skulle starta om från början. Jag gör mitt yttersta för att vi ska kunna fortsätta med Arkea, men framförallt med den personal vi har.
Cygnaeus skola är en av de få skolor som fortfarande har kvar sitt tillredningskök. Då Wulff började jobba som rektor år 2012 arbetade fem personer i köket. Sedan dess har elevantalet ökat från 350 till 450 men kökspersonalen minskat till två personer. Ändå lyckas köket både producera och servera maten.
– För mig är tillredningsköket otroligt viktigt och att vi har kvar det är ett resultat av gott samarbete. När eleverna kommer till skolrestaurangen vet de vem som har lagat maten och vem de ska tacka efteråt.
Enligt Wulff gäller det att satsa på de små sakerna om man vill förbättra skolmatsupplevelsen.
– Satsa på inredningen, se till att barnen har tillräckligt med tid, slopa alla lärarbord. Man ska inte gräma sig över det som man inte kan göra utan fokusera på det som man kan ordna
I fortsättningen vill Wulff jobba för att föra fram mera etiska och vettiga matvanor. Matfostran är viktig eftersom skolans uppgift är att utbilda och fostra.