Ledarskap handlar on enkla, vardagliga drag. Bild: Pixabay.

– Vilket skitsnack! suckade jag och bläddrade föraktfullt i den lilla boken.

När jag i början av 2000-talet jobbade på Ålandsbanken cirkulerade några populära böcker om ledarskap bland personalen.

Boken som fick mig att sucka var bästsäljaren Vem snodde osten, men en annan bok fångade mitt intresse: Det goda värdskapet av Jan Gunnarsson och Olle Blohm.

Med underrubriken Konsten att få människor att känna sig välkomna fick herrarna Gunnarsson och Blohm oss på banken att haja till. Vi kallade ju oss för en relationsbank.

20 år senare fick jag som nyanställd på Förbundet Hem och Skola idén att damma av mina värdskapskunskaper. När jag läste Det goda värdskapet på nytt insåg jag att boken både hade åldrats med värdighet och var mer aktuellt än någonsin.

Alla vill vi känna oss välkomna överallt och när vi blir besvikna på bemötandet vi får låter vi alla veta. Men ärligt talat, inte är vi själva alltid så där fantastiskt duktiga på att välkomna andra. Så vill du bli duktigare på värdskap?

Tips 1: Sluta använda ordet kunder. Se alla som du möter i ditt jobb som gäster och inte som besökare, patienter, passagerare, patienter, elever, resenärer, studenter, kommuninvånare. Och där det finns en gäst finns det också en människa som utövar ett värdskap. Att vara en god värd kan vem som helst vara med en gnutta engagemang.

Vad är motsatsen till engagemang? Jo, inställningen Jag bara jobbar här.

Men när vi ser oss själva som värdar får engagemanget en rejäl skjuts framåt. Plötsligt känns jobbet meningsfullt.

Tips 2: Låt dig inspireras av ditt lördagsvärdskap. Du lägger ner mycket energi på att välkomna dina vänner en lördagskväll. Du städar, lagar god mat och stressar på, men när gästerna anländer är du idel solsken. Tänk dig nu att du på jobbet skulle lägga ner lika mycket möda på att visa alla gäster och arbetskompisar ditt finaste värdskap? Känns det dumt och omöjligt? Våga prova. Du kommer att bli förvånad över reaktionerna.

Tips 3: Utmana chefen. Många organisationer erbjuder ett fantastiskt värdskap, också om ledarskapet haltar. Personalen gör sitt yttersta för att utöva ett gott värdskap fast chefen inte begriper ett jota. 

Så ställ chefen mot väggen och fråga:

– Hurdant värdskap vill du att vi ska visa omvärlden?

Ofta sneglar vi västerut och suckar över vilken fin service och vilket härligt värdskap Moder Svea har. Men jag tror att Svenskfinland kunde vinna värdskaps-VM.

Vi har den ärliga rakheten och hjärtat på rätt plats. Vi ogillar ytlig glättighet, men gillar att engagera oss öppenhjärtigt.

Så är du redo att hoppa ombord på värdskapståget? Bra, då tutar och kör vi! Jag ska genast be herrarna Gunnarsson och Blohm ordna världens första värdskaps-VM.