25.08.2021 | online
Inspirera andra! Dela evenemang

Andra delen: Återgå till jobbet med nya redskap för att orka

Varva ner – ladda upp, del 2

För vem? För dig som vill hitta nya redskap för att orka på jobbet. Locka med några kolleger, utbildningen har en grupprabatt. De som deltar i båda delarna får dessutom 15 procent rabatt på priset.
Med vem? Nora Rosendahl, operativ chef på Hintsa Performance och forskare. Charlotta Eskola, yogalärare i Purna Yoga.

När sommaren lider mot sitt slut är det dags att återgå till jobbet.Nu är det dags att hitta nya redskap för att orka igen.

Kommunförbundet erbjuder ett utbildningspaket (online) på svenska för alla anställda i kommunerna. Paketet innehåller två utbildningshelheter som sänds live den 10 juni och 25 augusti. Man kan delta i en del eller i båda, då får man 15 procents rabatt på priset. Rabatten dras automatiskt av för de deltagare som är med båda gångerna.

PROGRAM

25 augusti kl 8.30-11.30   

Anmäl dig senast den 11 augusti!

Ladda upp inför arbetsvardagen

Med en hoppeligen avkopplande sommar bakom oss är det nu dags att landa i arbetsvardagen igen och ta kontroll över det du kan. I denna session fokuserar vi mer på den andra delen av ett hållbart arbetssätt: uppnå fokuserat engagemang – då det behövs.

Under föreläsningarna (kl 8.30-9.30 och 10.30-11.30) reflekterar Nora Rosendahl kring de här frågorna:

  • Vad betyder fokus och engagemang i arbetet? Hur kan vi uppnå dessa?
  • Vad är bra exempel på hållbara arbetssätt?
  • Hur kan vi bygga våra rutiner kring arbete och återhämtning, så att vi effektivt kan både ladda upp och varva ner?

Mellan föreläsningarna (kl 9.30-10.30) leder Charlotta Eskola ett yogapass med inslag av meditation:

  • Enkla meditations tekniker som du kan använda dig av också under din arbetsdag. Du fokuserar ditt sinne och blir mer produktiv. 
  • Vi koncentrerar oss också på asanan (fysiska övningar) som är till nytta under ditt arbetsår. Övningar att göra mellan mötena, också sittande, för att ta en paus och minska på belastningen speciellt i övre kroppen, axlarna och nacken. För mycket sittande leder till spänningar i höfterna. Vi kan stiga upp ur stolen och använda den till att öppna höfterna, vilket frigör den nedre ryggen och gör dig mjuk och rörlig.

Du behöver en stol med ryggstöd, ta gärna med yogamattan eller gymnastikunderlaget också, samt ett yogabälte (eller badrocksbälte).

Noterade du den första delen? Anmäl dig senast den 27 maj!

10 juni kl 8.30-11.30   

Varva ner inför sommaren

Det gångna året har tärt på våra krafter. Många känner sig nu utmattade, stressade, ensamma, omotiverade, eller helt enkelt uttråkade. Ett hållbart arbetssätt handlar om att bemästra två mentala lägen: fokuserat engagemang, och effektiv återhämtning. I denna session fokuserar vi på återhämtning, och vad vi kan göra före och under sommaren för att varva ner.

Under föreläsningarna (kl 8.30-9.30 och 10.30-11.30) reflekterar Nora Rosendahl kring de här frågorna:

  • Vilka utmaningar ser vi på arbetsplatsen just nu?
  • Vad är ett hållbart arbetsliv, stress, och “balans” (och vad är det inte)?
  • Vad är mental återhämtning, och hur kan vi konkret åstadkomma det?
  • Hur lägga upp en sommar av vila – före, under, och efter?

Mellan föreläsningarna (kl 9.30-10.30) leder Charlotta Eskola ett yogapass med inslag av meditation:

  • Introduktion av grundtekniken för den ”Hjärtfulla Meditationen”. Enkla tekniker som du sedan kan utnyttja på egen hand under sommaren för att återhämta dig från sinnets eventuella överbelastning.
  • Enkla fysiska övningar, asanan, som är designade för att återhämta dig från för mycket sittande framför datorn i icke ergonomiska ställningar. De tänjer och mjukar upp din kropp för att få den i balans. Både asanan och meditationen framkallar positiva tankar och känslor som förstärker ditt immunförsvar.

Ta gärna med en yogamatta eller någon form av gymnastikunderlag, och klä dig bekvämt så att du enkelt kan röra på dig. Om du har ett yogabälte är det bra att ta med, annars kan du ta till exempel ett badrocksbälte att jobba med.

Föreläsare

Nora Rosendahl är operativ chef vid Hintsa Performance, som erbjuder coaching-tjänster åt både idrottare och företag. Hintsa är känt för sitt arbete med Formula 1, där Hintsas klienter innehar 96 procent av podieplatserna under de senaste fem åren. Vid sidan av sitt arbete forskar Nora vid Aalto-universitet för en doktorsavhandling om kunskapsarbetets framtid. Hon har publicerat artiklar om stress och modernt arbetsliv i bland annat Financial Times och McKinsey Quarterly.

Charlotta Eskola är utbildad Purna Yoga-lärare. Purna är ett ord på Sanskrit som betyder fullständig. ”Det är också precis det jag upplevde då jag kom i kontakt med den här yogan, jag fullbordades”, säger Charlotta: Purna Yogan binder samman sinnet, kroppen och själen och ger dig både fysiska och meditativa verktyg för att leva ett balanserat och glädjefyllt liv. Genom den så kallade ”Hjärtfulla Meditationen” lär du dig att skärpa ditt sinne och leva enligt din inre röst.

 

Prissättning

180 euro (+ moms 24%) per person.

Grupprabatt från samma organisation:

  • 5-10 deltagare från samma kommun kostar 720 euro (+ moms).
  • 11-20 deltagare från samma kommun kostar 1165 euro (+ moms). 
  • 21-30 deltagare från samma kommun kostar 1482 euro (+ moms).

15% rabatt  på priset för deltagare som är med i båda delarna (10.6 och 25.8). Rabatten dras av automatiskt.

Deltagaravgiften inkluderar fyra nummer av tidningen Kommuntorget.

Om du vill avboka ditt deltagande ber vi dig skicka e-post till: kommuntorget.utbildning@kommunforbundet.fi. Enligt vår avanmälningspolicy är det avgiftsfritt att avboka till och med 11 augusti 2021. Efter det debiterar vi 50% av deltagaravgiften. Det är även möjligt att ge sin plats vidare till en annan person från samma organisation.

Välkommen!

Intresserad av att delta?

Anmäl dig senast 11.08.2021

Anmäl dig

Evenemangsinfo

Plats Utbildning , online
Pris 180 euro + moms 24%. Rabatter, se ovan.
Arrangör Finlands kommunförbund
Anmälan 11.08.2021 - Anmäl online