28.06 - 19.08.2021 | Helsingfors
Inspirera andra! Dela evenemang

Vad händer i kommunen när invånaren blir kund?

Klara av att ge service också under press

För vem? Tjänstepersoner och förtroendevalda som har mycket kontakt med invånare och/eller stöder andra i organisationen, till exempel skolsekreterare, kanslister, assistenter, kommunikatörer, alla som hanterar lov och tillstånd, kommunstyrelse- och fullmäktigeledamöter.
Med vem? Kommunförbundets sakkunniga, Ralf Blomqvist som jobbar med kunddriven verksamhetsutveckling, Jette Timgren, sakkunnig i fysisk aktivitet vid Folkhälsan, Anna-Lena Pogulis, projektledare vid Sveriges kommuner och regioner, Barbro Teir, facilitator, och någon till.

Vågar vi samlas i samma utrymmen i Helsingfors i augusti? Åtminstone vågar vi planera för den här återkommande konferensen för alla som jobbar med att ge service åt invånare och andra i kommunens organisation! Boka din plats i en sal i Original Sokos Hotel Tripla i Helsingfors nu! Ifall pandemiläget försämras avbokar vi den fysiska konferensen i  juni och du erbjuds möjligheten att delta i en online-utbildning under en dag i stället (18 augusti). 

Den som jobbar direkt med invånarna i kommunen har säkert märkt att kundernas förväntningar, behov och beteende förändras snabbt. Det innebär att den som jobbar i ”frontlinjen”, eller stöder dem som har de direkta kundkontakterna, får en allt viktigare roll. Den här utbildningen är avsedd för er som vill fundera kring vart kunden är på väg, vilka konsekvenserna blir för era organisationer, och vad det innebär för er själva?

Onsdag 18 augusti

Kl 11-12.45 Kommunförbundets experter berättar vilka förändringar som är på gång inom kommunsektorn (sote, kommunalvalet, juridik, ekonomi, bildning). Tid för frågor och diskussion.

Kl 12.45-13.30 Lunch

Kl 13.30-17 Vad väntar sig invånarna av kommunen? Hur påverkas mitt jobb av att förväntningarna förändras? En eftermiddag med Ralf Blomqvist, som i mer än 20 år har verkat som rådgivare åt företag och organisationer när det gäller kunddriven verksamhetsutveckling.

Kl 17.45 Start med buss från hotellet, först ett kulturellt program och därefter middag i centrum. Retur med buss till hotellet ca kl 22.30.

Torsdag 19 augusti

Kl 8.30-9.45 Träna under arbetsdagen – enkla och lätta fysiska övningar och avslappning. Jette Timgren, sakkunnig i fysisk aktivitet vid Folkhälsan.

Kl 10.15-11.45 Hur ska man hantera hot och hat? Anna-Lena Pogulis, projektledare vid Sveriges kommuner och landsting (SKR).

Kl 11.45-12.30 Lunch

Kl 12.30-13.45 De bästa tipsen för att klara svåra situationer – en workshop. Leds av Barbro Teir, coach och ledarskapsutvecklare.

Kl 13.45-14 Kaffepaus

Kl 14-15.30 Inspirationsspruta för hemmabruk. Föreläsaren offentliggörs snart.

Prissättning:

490 euro (+ moms 24%) per person. I deltagaravgiften ingår allt som finns i programmet ovan. Inkvartering ingår inte i priset, men med koden ”BKUNTALIITTO2021” kan rum bokas till specialpris (125 euro för enkelrum, 145 euro för dubbelrum) på sokos.hotels@sok.fi eller +358 300 870 000.

Deltagaravgiften inkluderar fyra nummer av tidningen Kommuntorget.

Om du vill avboka ditt deltagande ber vi dig skicka e-post till: kommuntorget.utbildning@kommunforbundet.fi. Enligt vår avanmälningspolicy är det avgiftsfritt att avboka till och med den 23 juni 2021. Efter det debiterar vi 50% av deltagaravgiften. Det är även möjligt att ge sin plats vidare till en annan person från samma organisation.  OBS! Ifall den fysiska konferensen på grund av försämrat pandemiläge avbokas från arrangörens sida föranleder det inga åtgärder eller kostnader av dem som anmält sig. Du erbjuds i så fall möjlighet att i stället boka in dig på en online-utbildning onsdagen den 18 augusti.