Det sägs att förändringen och utvecklingen i samhället aldrig har skett i ett sådant tempo som idag. Ändå kommer utvecklingstakten i framtiden troligen inte att vara så långsam som det är nu. Digitaliseringen ställer krav, men den skapar också möjligheter.

På skolriksdagen i Stockholm i april, där skolledare samlades till en tvådagars konferens om skolutveckling och ledarskap, var förändringen starkt närvarande. Många presentationer och projekt kopplades till den digitala utvecklingen. För kommunen är det viktigt att skapa en plan över hur förändringen ska gå till och i strategin definiera vart den är på väg. Det är också särskilt viktigt att i strategin lyfta fram olika resurser som finns tillgängliga i kommunen.

Det är lätt hänt att vi kategoriserar kommuninvånare i vissa fack, istället för att tänka på att alla är resurser på olika sätt. Digitaliseringsseminariet på skolriksdagen presenterade bland annat 104-åriga Dagny som ett strålande exempel på kommunal resurs. Dagny, som började blogga som hundraåring, fungerar idag som mentor åt yngre (80+) i den digitala utvecklingen. Dessutom vill hon gärna hitta någon att dansa med, så varför skulle inte en robot kunna vara hennes danspartner?

Robotisering kan ge många lösningar – också inom bildningssektorn. Eleven Hugo som går  i grundskolan vill göra läxorna på bussen på väg hem från skolan. Han frågar därför sin lärare var han ska hitta den app, som han ska använda för läxläsningen. Lärarens svar att det inte finns någon sådan app, tillfredsställer inte Hugo. Han tittar på Youtube, lär sig litet engelska och kodning och skapar den app han behöver. Han lär helt enkelt sig själv. Hur förberedd är vår skola på den resan i lärande?

Trots att Dagny och Hugo är exempel från Sverige, har vi garanterat flera som de i våra finländska kommuner.

Det handlar alltså om att utnyttja de resurser vi har – digitaliseringen skapar enorma möjligheter och vi behöver koppla det strategiska arbetet inom bildningssektorn till kommunens digitaliseringsstrategi ännu starkare.

Syftet med strategier är att definiera vad vi vill uppnå och hur vi tar oss dit. Statsrådet konstaterar i en rapport som utkom i slutet av april att digitalisering de senaste åren har varit och också i framtiden kommer att vara den bärande drivkraften för landets ekonomiska tillväxt. Då måste digitaliseringen, också inom bildningssektorn, hålla takten, utvecklas och vara steget före.

Keskustele

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *