"Ideologiskt långt från regeringen"
Solen gassar intensivt vid Villa Hagasund snett mittemot riksdagen. Hit, till kaféet, drar sig riksdagsledamot Carl Haglund (SFP) gärna undan när han behöver prata ostört. Förutom den anrika miljön lockar kaféets glutenfria sortiment. Rollen i oppositionen är ny och har tagit tid att smälta.
– Oppositionsrollen känns både rätt och fel. Det känns ovant att inte ha maximal möjlighet att påverka, men samtidigt är den nya regeringen ideologiskt så långt ifrån oss i många frågor, att jag inte skulle känna mig bekväm att sitta med, säger Haglund.
Nu i efterhand är det lätt att se tillbaka på allt som gick snett under den förra regeringen. Man var för optimistisk vad den ekonomiska situationen beträffar.
Politiken löser inte allt
– Man förväntade sig att ekonomin skulle förändra sig delvis av sig själv, som en form av konjunkturförändring. Det har också funnits en övertro att man med politiska beslut kan fixa saker. Poängen är att arbetsmarknadsparterna har ett betydligt större ansvar.
Haglund tycker ändå den nya regeringen har tagit lärdom av de utmaningar som fanns under den förra valperioden. Han kommer med tre råd till den nya regeringen: Acceptera de siffror som ges också om de är krassa, tvinga arbetsmarknaden att delta – vilket regeringen nu försökt, avreglera samhället– nya jobb skapas inom den privata sektorn på privata initiativ.
Haglund tycker att Sipilä var ute i rätt ärende med sitt försök att med ett samhällsfördrag tvinga fram de förändringar som behövs på arbetsmarknaden. Han är besviken över att samhällsfördraget strandade.
Finland kommer inte att lyfta från det träsk vi befinner oss i om folk vänder sig inåt, kan färre språk och inte vill ta emot utlänningar.
– Nu måste regering och riksdag gå vidare med arbetsmarknadsförändringarna utan trepartsöverenskommelse.
Det är logiskt att fördela skattebördan enligt dem som tjänar mest, anser Haglund, men påpekar samtidigt att den förra regeringen redan de facto skärpte så gott som alla skatter för höginkomsttagarna.
– Nu har vi istället sett en skatteflykt till Portugal. Vi hör redan till de länder med den högsta skattegraden i världen.
Måste jobba mera
Precis som Sipilä tycker Haglund att finländarna på sikt helt enkelt måste jobba mera för den lön de har och att vi måste vara mer återhållsamma med löneförhöjningar.
Finland kommer inte att lyfta från det träsk vi befinner oss i om folk vänder sig inåt, kan färre språk och inte vill ta emot utlänningar.
Haglund säger att Finlands ekonomiska problem delvis hör ihop med att vi fastnat i en ond spiral av mollstämdhet, vilket syns i att folk inte vågar ta initiativ och inte har en framtidstro. Han lyfter ändå fram ett par svenskspråkiga områden som undantag, nämligen Åland och Österbotten.
Måste våga ta risker
– Här ser man en blomstrande företagsamhet med låga arbetslöshetssiffror och en rätt positiv ekonomisk utveckling. Om det i genomsnitt gick lika bra ekonomiskt som i det svenskspråkiga Österbotten skulle vi inte ha några ekonomiska problem att tala om i det här landet.
Haglund menar att det delvis handlar om en inställningsfråga.
– Det finns en väldigt stark entreprenörsanda i Österbotten. Man vågar ta risker och är mer internationellt inriktad än på många andra håll i landet och ser att världen är större än Finland. De dynamiska ekonomierna i världen bygger på invandring och ekonomisk tillväxt.
Den monokultur som en del i riksdagen förespråkar och som nyligen aktualiserats ser Haglund som totalt främmande.
– Framför allt är det osolidariskt att inte ta emot flyktingar men också nationalekonomiskt helt galet. Vi ska inte se flyktingarna och invandrarna som en börda utan som en möjlighet. Det är ofta frågan om utbildade människor som är redo att jobba hårt för att få en bättre framtid.
Fördela flyktingar jämnare!
Det finns stora variationer i hur kommunerna idag uppfyller sitt ansvar när det gäller att ta emot flyktingar. Endast omkring en fjärdedel av Finlands kommuner tar i dagsläge emot flyktingar. Haglund anser att alla kommuner måste ta emot fler flyktingar enligt sin ekonomi och storlek. Han tycker det är galet att en del kommuner bär ett stort ansvar medan andra inte tar emot flyktingar överhuvudtaget.
– Staten bör se till att flyktingarna fördelas mer jämlikt över hela landet. Den så kallade bördan som kommunerna måste bära efter att ha tagit emot flyktingar är ett kortsiktigt tillstånd.
Som exempel nämner Haglund Närpes – en av de kommuner med lägst arbetslöshet i hela landet. Samtidigt hör Närpes också till de som tagit emot flyktingar och satsat på arbetskraftsinvandring.
– De har lyckats sysselsätta flyktingarna och har förutom att de visat solidaritet också gjort flyktingfrågan till en ekonomisk möjlighet. Jag ser ingen orsak till att inte andra kommuner skulle klara av det, säger Haglund.
Staten borde enligt Haglund absolut ta emot fler asylsökande och flyktingar och allokera dem enligt kommunernas storlek och ekonomiska situation. Enligt Haglund finns det enbart politiska hinder.
Stifta flyktinglag!
– Det är bara att stifta en sådan lag som möjliggör det. I slutändan är det endast fråga om politisk vilja. Många kommuner skulle må kulturellt bra av att ta emot flyktingar. Vi behöver flyktingarna också med tanke på demografin. Många kommuner lider av en enorm avfolkning och skulle må bra av ett tillskott av yngre invånare, säger Haglund.
Många absurda element
Enligt det nuvarande systemet har kommunerna rätt att välja vilket land flyktingarna de tar emot kommer från. Haglund ser detta som problematiskt.
– Det finns många absurda element i det nuvarande systemet.
Närpes stad har formellt inte tagit emot flyktingar mellan 2002 och 2013 men andelen med annat modersmål har ändå fortsatt stiga. Det beror på kraftig arbetskraftsinvandring då man rekryterat släktingar till de flyktingar som kommit till Närpes.
Närpes var bland de första landsortskommunerna som tog emot flyktingar 1988 och har även därefter bland annat tagit emot flyktingar från före detta Jugoslavien och Sudan.
Centerns makt ökar
Långdansen kring hur vårdreformen ska drivas igenom går vidare. Haglund motsätter sig den landskapsmodell som Centern driver och som man enats om i regeringsförhandlingarna. Han anser att den är avsedd för att maximera Centerns egen politiska makt.
– Det är bara att ta en karta så ser man hur stor centerns makt kommer att bli efter reformen ifall den genomförs som regeringen tänkt sig. Det är uppenbart att de kommer att styra över vården på de flesta håll. Också Sannfinländarna gynnas av en sådan modell. Man borde utgå ifrån vad som är bäst för den enskilda invånaren, inte ifrån vad som är bäst för förvaltningen eller politikerna.
Haglund ifrågasätter också vilken kommunernas uppgift blir ifall landskapsmodellen drivs igenom.
– Då har vi kommunfullmäktige som inte snart fattar beslut om mer än 30 procent av budgeten. Då får vi ett demokratiproblem. Kommunerna har alltid haft en central uppgift i att upprätthålla välfärden i Finland. Det här vill Centern förändra trots att de inte riktigt kunnat medge det.
Då får vi ett demokratiproblem. Kommunerna har alltid haft en central uppgift i att upprätthålla välfärden i Finland. Det här vill Centern förändra trots att de inte riktigt kunnat medge det.
Sfp förespråkar en vårdmodell som påminner om den svenska. Den bygger på valfrihet för alla oavsett socioekonomisk bakgrund.
– Idag har vi alltför många parallella system som både är finansiellt ineffektiva och byråkratiska. Vi behöver ett system där varje kommuninvånare kan välja mellan privat och kommunal service och där den offentliga sektorn precis som idag står för vården, säger Haglund.
Han är bekymrad över hur den svenska servicen i fortsättningen ska kunna garanteras i de tvåspråkiga kommunerna.
– Regeringen måste i ett tillräckligt tidigt skede bedöma på vilket sätt den svenska servicen ska tryggas. Jag är bekymrad över huruvida det finns politisk vilja att göra det och inse att det kräver särlösningar.
Ett annat orosmoln är huruvida det regionala experimentet med slopad svenskundervisning drivs igenom.
– Det är galet att börja experimentera med ett fundament i vår nation. Svenskan och ryskan står inte i motsatsförhållande till varandra. Lagen möjliggör dessutom redan idag ryskundervisning utöver svenskan. Inte en enda kommun har infört det, vilket vittnar om att det inte handlar om någon enorm efterfrågan.
Haglund tycker också att det är ogenomtänkt att man utgår ifrån att ungdomarna ska bo kvar i hemkommunen livet ut, då det finns undersökningar som visar att så inte är fallet.
– Jag utgår ifrån att experimentet måste genomgå grundlagsenlig prövning och att man kommer att ställa noggranna randvillkor. Men visst finns risken för att det drivs igenom precis som man gjorde med svenskan i studentskrivningarna. Finland kommer inte att lyfta från det träsk vi befinner oss i om folk vänder sig inåt, kan färre språk och inte vill ta emot utlänningar.
Vilka är Sfp:s möjligheter att påverka i opposition?
– Det har preliminärt utlovats en parlamentarisk grupp som ska fundera över de här frågorna. Där ska vi förstås påverka. Vår nya tankesmedja har börjat jobba med modeller som ska trygga den svenska servicen som vi kommer att servera regeringen. Men det är klart att det är en utmaning.