"Entimmeståget tål inte kritisk granskning"
Thomas Blomqvist, SFP-minister från Raseborg, tog emot adressen ”Kustbanan i skick!” på biblioteket Ode i Helsingfors på onsdag och lovade föra budskapet vidare till kommunikationsminister Sanna Marin (SDP).
Planerna på att dra en nya järnväg mellan Salo och Esbo, det så kallade entimmeståget, fick sig en bredsida när Kustbanans beskyddare samlades för att diskutera tågtrafikens framtid.
I samma veva överräcktes en adress med 3 554 underskrifter till Thomas Blomqvist, minister för nordiskt samarbete och jämställdhet. Blomqvist, som också talade i egenskap av raseborgare, underströk att regeringen Rinne förstår att sysselssättningsgraden hänger ihop med satsningar på infrastruktur.
Hård kritik från Salo
Den medborgarrörelse som vill att Kustbanan rustas upp och att järnvägen blir dubbelspårig befarar att den nya sträckningen mellan Salo och Esbo, som redan beviljats tiotals miljoner i planeringspengar, är ett hot mot Västnyland.
Dessutom framgick det under tisdagsförmiddagens seminarium, som leddes av Kaj Kunnas, att många betvivlar starkt på att det så kallade entimmeståget är en nationalekonomiskt hållbar satsning och en miljögärning.
Mika Nummenpalo, politiker från Salo, sa att det inte finns kalkyler som styrker någondera påstående.
Enligt Nummenpalo kommer den nya sträckningen att behöva jordmassor som motsvarar sex Cheopspyramider, vilket är oförenligt med att tåget skulle vara en miljögärning. En ny bana mellan Salo och Esbo skulle dessutom leda till skövlad skog, sa Nummenpalo, och bedyrade att Saloborna är emot projektet. Endast politikerna stöder det.
Jacob Söderman gillar inte idén
Nummenpalo fick stöd i sin kritik mot påståendet att entimmeståget är Finlands snabbaste insats för miljön. Det finns ingen utredning som stöder det påståendet, sa Tapani Veistola från Finlands Naturskyddsförbund.
Övriga som sällade sig till kritiken var Jacob Söderman (SDP), tidigare justitieminister och social- och hälsovårdsminister. Om entimmeståget sa Söderman:
— Jag har inte förstått vad fan det behövs till.
Henrik Wickström (SFP), kommunstyrelseordförande i Ingå, konstaterade att beslutet att dra in tågtrafiken har påverkat befolkningstillväxten på orten negativt.
”Kejsarens nya kläder”
Johan Kvarnström, riksdagsledamot från Ekenäs för SDP, sa att oavsett vad som händer med entimmeståget så måste förbättringar av Kustbanan genomföras.
— Vi måste få dubbla spår mellan Karis och Sjundeå.
Vad säger du om sanningshalten i det som sägs om entimmeståget?
— Den tål inte kritisk granskning. Det är lite som kejsarens nya kläder.
I SFP finns både anhängare och motståndare till entimmeståget. Riksdagsledamoten Anders Adlercreutz (SFP) vill att partiet ser till vad som bäst gangnar förbindelsen mellan Åbo och Helsingfors och orterna längs banan.
Enligt Adlercreutz skulle entimmeståget kräva orimliga statliga subventioner.
Lyssna på Torgpodden här