Brobygget är omfattande. Nu är den biten i Hagnäs över. Stadsborna är glada. Foto: Tommy Pohjola

Den gamla bron mellan Kronohagen och Havshagen har smulat sönder samtidigt som trafiken ökat. Också fotgängarna och cyklisterna är flera.

Måndagen på Hagnäsbron i Helsingfors började med att många – men inte alla – stora maskiner tystnade. Borgmästare Juhana Vartiainens korta men festliga anförande backades upp av den dansföreställning, glass och varm korv för den som önskade sådant i hettan.

Borgmästare Juhana Vartiainen promenerade över bron – vid middagstid på måndagen var det möjligt att gå på körbanan. Sedan skulle bilarna ta över. Foto: Tommy Pohjola
Året var 1961. Då öppnade den Hagnäsbro som nu vittrat sönder. Foto: Helsingfors stad.

Trots middagstid samlades några hundra nyfikna Helsingforsare på bron som gör all slags trafik över vattnet smidigare.

Läs mera (finska): Uusi Hakaniemensilta otetaan käyttöön 20.5 och om du kikar in på Kommuntorgets Instagramkonto (”kommuntorget”) så hittar du en kort video också.

Först ute var flanörer och cyklister, hundar och småbarn. Senare på eftermiddagen öppnade nya Hagnäsbron för fordonstrafik.

Den här bilden är från tiden strax innan nya Hagnäsbron öppnade. Foto: Helsingfors stad.

Nya bron har byggts i tre år. Arbetena med allt annat i området, bland annat Kronbroarna, fortsätter.

Det är blott några veckor sedan Kajsatunneln vid Järnvägsstationen öppnade. Nya Hagnäsbron är ytterligare en klar förbättring av huvudstadens cykelinfra.

Läs mera, Kommuntorget 3.5.2024: Efterlängtad cykeltunnel öppnar i Helsingfors – och ju flera som trampar, desto flera är kunderna på verkstaden