Kristinestad hoppas att den inhemska turismen fortsätter växa
Trots utmaningar finns det optimism i den sydösterbottniska småstaden. Också i Vasaregionen ser man med tillförsikt fram emot turistsäsongen.
Under de senaste åren har allt fler finländare upptäckt Kristinestad, som kan stoltsera med idylliska havsvyer, pittoreska trähusmiljöer och en allmänt avstressande atmosfär.
– För besökare från inlandet är småstaden ett exotiskt resmål. Inte minst för att det talas två språk på orten, konstaterar Angelique Irjala, vd för näringslivscentralen i Kristinestad.
– Vi har även haft många turister från huvudstadsregionen. På sistone har staden främst marknadsfört sig med hjälp av några influerare och kampanjer på sociala medier. Det har gett resultat. Över huvud taget annonserar vi inte i papperstidningar längre, tillägger Irjala.
Att satsa på turism och marknadsföra den egna orten som ett speciellt besöksmål är i sig inget nytt i Kristinestad. Staden är sedan 2011 den enda finländska stad som tillhör det europeiska Cittaslow-nätverket, som är ämnat för städer med högst 50 000 invånare.
– Cittaslow är fortsättningsvis ett viktigt koncept för oss. Primärt är det långsam och avstressande turism som gäller. Nyligen arrangerade vi en temavecka med människans allmänna välmående i fokus. Olika lokala hälso- och wellnessföretag medverkade, säger Irjala.
Kaotisk situation i fjol
Efter coronapandemins utbrott har många finländare avstått från utlandsresor och i stället prioriterat resmål i hemlandet. Det har gagnat turismen i Kristinestad.
– Hotellen i Kristinestad har varit fullbokade mellan maj och oktober. Till och med den lokala campingen har varit slutsåld. Vi har varit tvungna att styra över gäster till grannkommuner, säger Angelique Irjala.
– Under 2020 skedde det en kraftig ökning inom lokalturismen. I fjol var situationen rentav kaotisk. Serviceföretagen har varit i behov av dubbel- eller rentav trippelbemanning under högsäsongen.
Det är en unik och havsnära miljö. Staden har aldrig brunnit ner och det innebär att de historiska strukturerna och miljöerna är intakta.
Sedan 2020 har två mindre hotell förstärkt övernattningskapaciteten i Kristinestad. En ny aktör är Eleonora Bed & Breakfast som renoverar och utvidgar sin kapacitet till 20 platser.
Värdinnan Nathalie Gull är optimistisk inför säsongen, och lyfter fram den fina och anrika hus- och innegårdsmiljön som ett klart trumfkort.
Angelique Irjala påpekar att hotellen i Kristinestad alltid har beläggning sommartid. På senare tid har turistsäsongen förlängts och startat så tidigt som i mars.
– Mellan midsommar och första augusti kan det vara svårt att hitta övernattningsplatser. Samtidigt framgår det att turister har börjat göra bokningar i ett tidigare skede.
Varför ska man besöka Kristinestad?
– Det är en unik och havsnära miljö. Staden har aldrig brunnit ner och det innebär att de historiska strukturerna och miljöerna är intakta. Det är endast Kristinestad och Röros i Norge som har varit förskonade på det viset.
– Vid sidan av museer och andra turistattraktioner är Kristinestad känd som en marknadsstad. Det är en tradition som härstammar från 1700-talet. Det arrangeras tre marknader per år. Störst är sommarmarknaden som i regel lockar 70 000 besökare under några dagar. Redan i fjol kunde evenemanget ordnas på normalt vis.
Hållbarheten central
På sistone har utlandsresandet ökat igen. Samtidigt är kraftigt höjda energipriser och en förvärrad inflation ett tydligt orosmoln för turistbranschen.
Angelique Irjala väljer att vara fortsatt optimistisk inför turistsäsongen 2022 trots de aktuella utmaningarna.
Ambitionen är att företagen åtminstone ska beakta olika hållbarhetsfrågor i sina framtidsplaner.
– En effekt av höga energipriser torde vara höjda flygpriser. Avbokningar av flyg och större osäkerhet i resebranschen kan i sin tur bidra till ett minskat intresse för utlandsresor. I längden leder det till att inrikesresor sist och slutligen blir ett billigare alternativ.
Turismen i Kristinestad har också anammat den moderna hållbarhetsideologin. Janne Smeds har sedan ett och ett halvt år tillbaka hållbar turism som sitt ansvarsområde.
– Ett aktuellt mål är att hållbarhetscertifiera åtta lokala turistföretag i enlighet med ett aktuellt sjustegsprogram. Det handlar inte bara om miljö-, värme- och energilösningar. Att män och kvinnor betalas samma lön och tillräckliga arrangemang för funktionshindrade är några exempel.
– Ambitionen är att företagen åtminstone ska beakta olika hållbarhetsfrågor i sina framtidsplaner. Hittills har två turistföretag blivit certifierade. Målet är att alla åtta aktörer ska ha erhållit certifikat innan det här året är slut, säger Smeds.
Stora satsningar i Vasa
Efter pandemins utbrott för två år sedan lamslogs turismen i Vasaregionen. Redan året därpå vände det uppåt med besked igen. Plötsligt blev tillräcklig tillgång på personal ”ett positivt problem” att tampas med.
– Enligt övernattningsstatistiken hade Vasaregionen den fjärde bästa ökningen i landet i fjol, säger Max Jansson, vd för Visit Vasa-nätverket.
Under de senaste åren har det nästan till hundra procent handlat om inhemsk turism i Vasa med omnejd. Först i mars 2022 har nischen affärsturism, som framför allt det starka energiklustret drar nytta av, återkommit på schemat.
– Vid sidan av inrikesturismen är även Sverige och Norden en viktig marknad för oss. Vi har fått förfrågningar från Sverige och förväntar oss en ökning från det hållet.
– Världsnaturarvet i skärgården utanför Vasa är därtill viktigare än någonsin. Ett tyskt kryssningsfartyg besökte Vasa i mars och jag känner till att flera till är på kommande i år.
Max Jansson hoppas att restriktioner lyser med sin frånvaro och håller fanan högt inför högsäsongen 2022 – trots det försämrade säkerhetsläget och dystrare ekonomiska prognoser. Med entusiasm i rösten berättar han om några större aktuella havsrelaterade nyheter på turistfronten i Vasa.
– Sandö Beach Club, ett projekt med fokus på vattensporter, riktar sig i huvudsak till barnfamiljer. Dessutom ska en flytande spa- och konferensanläggning anläggas på pontoner i Inre hamnen. Det så kallade Solrutten-gänget har i sin tur rustat upp hamnar och farleder runt om i vårt verksamhetsområde.
Jansson tillägger att den nya, mera miljövänliga passagerarfärjan Aurora Botnia med facit på hand är en lyckad satsning som lockar nya kunder till regionen.
– Tveklöst är det så att folk vill resa också framöver. Att bränslepriserna har skenat i väg och att allt blir dyrare måste förstås beaktas. Vi har fört många diskussioner kring detta. Visst är det en betydande och tuff utmaning som säkert medför att folk kommer att planera sitt resande allt mera noggrant, fortsätter Jansson.
Vad är på gång inom turismen i Malax kommun?
– Kvarkens Båtmuseum i Åminne är en populär attraktion som det kommer in mycket förfrågningar om. Också Åminne folkpark, det angränsande campingområdet och överhuvudtaget möjligheterna till båttrafik till havs är klara trumfkort i Malax. Sedan är det en annan femma hur de höga bränslepriserna påverkar folks intresse för båtåkande.
– Också Bergö intresserar. Närpesprofilen och turismföretagaren Raymond Wesander har lyft fram denna skärgårdspärla. Den färjetrafik som fortfarande finns mellan ön och fastlandet upplevs som lite exotisk, säger Max Jansson.
Fakta – Turismen i Kristinestad och Vasaregionen
- Den lokala turismen i Kristinestad lyder under den kommunala näringslivscentralen. Man upprätthåller en turistbyrå på Rådhusgatan 2 samt nätsajten Visit Kristinestad.
- 1700-talsträkyrkan Ulrika Eleonora, museerna Sjöfartsmuseet, Lebellska Köpmansgården och Carlsro, Varggrottan nära Bötombergen och Kilens hembygdsgård i Sideby hör till de populäraste turistattraktionerna i Kristinestad.
- Visit Vasa-nätverket/Vasaregionens Turism Ab ansvarar för turismen i åtta kommuner i Vasaregionen, mellan Vörå i norr och Närpes i söder samt Laihela och Kyroregionen i öster.
- Österbottens Museum, bil- och motormuseet i Klemetsö, Korsholms Kyrka, Meteoria och Söderfjärden-området, badhotellet Tropiclandia och Strömsö-området hör till de populäraste turistattraktionerna i Vasatrakten.