Kökar Skärgårdsbutik verkar i en nybyggd lokal. Terhi Virta plockar upp varor. Foto: Kjell Söderlund

Kökar ligger bra till längs färjerutten från Korpo till den åländska huvudön. Näringen skapar arbetsplatser och sommarbesökare håller igång butiken – året runt.

Hotell och restaurang Brudhäll, byggt 1991, ligger vid bryggkanten i byn Karlby på Kökar. I dag sköts driften av företaget Destination Kökar Ab med Natalie Björk som vd.

Hotellet har 22 rum och plats för cirka hundra i restaurangen. I verksamheten ingår också gästhamnen som ligger intill hotellet. Kökar med sina tre gästhamnar har näst mest båtgäster på Åland efter Mariehamn.

Brudhäll har sedan tre år tillbaka öppet året runt och allt fler hittar till Kökar även utanför de populära sommarveckorna. De flesta av dem kommer från Finland.

– Vi har redan i år haft fullsatta veckoslut. Andelen gäster som kommer för att ta det lugnt i vår vackra skärgårdsnatur har ökat. Flera av dem har varit här på sommaren och vill även uppleva Kökar under höst, vinter eller vår, säger Natalie Björk och Johanna Ponthin, som är restaurangchef.

– Vi har också noterat fler gäster från Sydeuropa. Vi hade nyligen en större grupp från Italien.

När turistsäsongen är som hetast – från midsommar och någon vecka in i augusti – jobbar 27 personer på Brudhäll. Av dem är fyra anställda året runt.

I magasinet läser du först. Prenumerera, klicka här!

Kökar är en av Ålands främsta turistkommuner. För dem som kommer österifrån är skärgårdsfärjan med start i Galtby i Korpo ett populärt alternativ. Resan till Kökar tar 2,5 timme och prissättningen har satts för att gynna besök i skärgården.

Den som åker från ändhamn till ändhamn – i praktiken från Galtby direkt till Långnäs på den åländska huvudön – betalar mångdubbelt mer än den som stannar minst en natt längs rutten. Ett exempel: Taxan för en husbil är 110 euro om man åker från Galtby och stannar minst en natt på Kökar för att sedan åka vidare mot Långnäs. Om man däremot åker direkt kostar det 708 euro!

– Prissättningen bidrar till ökad omsättning för företagen i skärgården. Till exempel husbilsfolket, som övernattar på Kökar, kommer ofta till oss och äter, säger Johanna Ponthin.

– Allt fler hittar till oss även under vinterhalvåret, säger Natalie Björk till höger och Johanna Ponthin vid hotell Brudhäll som ligger vid bryggkanten i byn Karlby. Foto: Kjell Söderlund

Kökar

Kökar, en kommun utan fast vägförbindelse, ligger i Ålands sydöstra hörn. Kommunen har 235 invånare. I grundskolan med klasserna 1-9 går sex elever, i daghemmet är 13 barn inskrivna.
Här finns ett hotell, några gästhem, stugbyar och campingplatser.
Skärgårdstrafiken upprätthålls av Axferries Ab, ett bolag som ägs till hälften vardera av Ålands landskapsregering och Finferries. Personer åker gratis. Fordon kostar. Bilplatser på färjorna bokas via Ålandstrafiken. Kökar ligger längs den södra färjelinjen.
Främsta sevärdheter är kyrkan från 1784, resterna av ett franciskanerkloster som anlades på 1400-talet, Kökars hembygdsmuseum, ön Källskär och Otterböte bronsåldersboplats, som ligger längs en utprickad vandringsled på Kalen.
Omskrivet i litteraturen. Finlandiaprisvinnaren Ulla-Lena Lundberg har skrivit några romaner som utspelas på Kökar som Is och Kungens Anna.

Många förlustmånader

Madelene Ahlgren-Fagerström är enligt egen utsago allt-i-allo vid kommunkansliet som är inrymt i grundskolans byggnad. – Vi har redan i dag ett bra samarbete inom olika områden med andra kommuner, men jag är inte säker på att en kommunsammanslagning skulle förbättra vår ekonomi. Vi måste ha daghem, skola och äldrevård på Kökar i alla fall, säger hon. Foto: Kjell Söderlund

Tongångarna är de samma vid Kökar Skärgårdsbutik som drivs av Raimo och Terhi Virta.

– Tack vare alla besökare kan vi ha en butik öppen året runt. Den går med förlust sju månader i året men sommarförsäljningen väger upp resultatet. Omsättningen i juli är tio gånger så hög som i januari, säger Raimo Virta.

Butiken är även öppen efter stängningstid för dem som laddar ner en app. Då går man in, plockar åt sig varor och betalar i självbetjäningskassan.

– Det är uppskattat, bland annat av båtgäster som anländer efter att butiken har stängt, säger köpmannen.

Vid kommunkansliet jobbar Madelene Ahlgren-Fagerström som byråsekreterare med ansvar för bland annat marknadsföring. Hon räknar upp tre viktiga frågor för kommunens framtid:

– Bostäder, färjetrafik och inflyttning.

Färjetrafiken ligger inte inom kommunens ansvarsområde. Det man kan göra är att delta i förhandlingar och framföra sina åsikter.

– Vi är ständigt rädda för indragningar. Landskapsregeringen föreslog nyligen en indragen tur mellan Kökar och Galtby men det blev som tur var inget av det, säger hon.

Raimo Virta vid Kökar Skärgårdsbutik visar kalla fakta. Försäljningen i juli är tio gånger så hög som i januari. Men ändå har man valt att hålla butiken öppen sex dagar i veckan året runt för att inte försämra servicen för de fastbosatta. Foto: Kjell Söderlund

Stor flaskhals

Vid hotell Brudhäll är skärgårdstrafiken redan nu med dagens turtäthet en stor flaskhals. ”Har ni bokat bilplats på färjan?” är personalens standardfråga när gäster vill boka rum.

– Det är ingen idé att de bokar om de sedan blir stående i Galtby eller i Långnäs. På vintern är turtätheten lägre och på somrarna är färjornas bildäck smockfulla, säger Natalie Björk och

Johanna Ponthin som har ett klart svar på vad de önskar:

– Fler, större och snabbare färjor! Det är högaktuellt att förnya tonnaget och det behövs om man på allvar vill utveckla turismen på Åland.

Men nya färjor fås inte fram i en handvändning. Då har de ett önskemål som förmodligen kunde förverkligas snabbare:

– En rejäl parkeringsplats i Galtby. Då kunde besökare från fastlandet lämna sina bilar där, ta färjan till oss och hyra en cykel för att upptäcka Kökar!