Läsarna ska trivas på sajten. Samma gäller oss som gör tidningen – mera utrymme för foto och artiklar som sticker ut.

Kommuntorget.fi har fått ett ansiktslyft. Hoppas att du uppskattar! Innehållet är som tidigare, förhoppningsvis intressant och relevant. Allt arkiverat är kvar och ska gå att hitta som förut – eller smidigare.

– Vi har förtydligat utseendet och bland annat sett över antalet kategorier. En nyhet är en nyhet. Ibland är det dessutom fiffigt att kalla artikeln ”miljö” eller ”ledarskap”, säger chefredaktör Tommy Pohjola.

Material som kommer direkt från kommunerna och som produceras av finlandssvenska medier är förstås kvar, liksom populära ”Namn och nytt”.

Det som tidigare hette ”blogg” är nu ”opinion”. Det kan vara en kolumn, en analys eller annat som kanske mera påminner traditionella insändare i tidningarna.

– Jag hoppas att det är tydligare för både läsare och skribenter vilken slags material det är frågan om.

Tanken är också att fotografier och grafik synliggörs bättre. Även detta ska förbättra läsupplevelsen.

– Det ska förstås också vara trevligt att publicera material på nätet. Alla vinner på det, säger Tommy Pohjola.

Förnyade Kommuntorget.fi påminner nu de andra tidningarna som KL-Kustannus Oy ger ut: Kuntalehti och Kuntatekniikka.

– Vi har nyligen förnyat de andra tidningarna och nu stod Kommuntorget i turen. De nya webbsidorna är tydliga och lockande och de stärker tidningens ställning i kommunbranschen, säger KL-Kustannus Oy:s vd Markku Vento.

Något som inte fungerar? Vänligen mejla oss på adressen kommuntorget@kommuntorget.fi