"Kunde Ingå ha något som brinner?" – Torgpodden djupdyker i kommunal marknadsföring med Sanna Sarelius, Kasper Strömman och Kristoffer Nöjd
Är kommunal marknadsföring en exakt vetenskap? Hur slår man mynt av misslyckade PR-kampanjer?
Det här, och mycket annat, diskuterar Sanna Sarelius, vd för Å Communications, Kasper Strömman, kulturellt allt-i-allo och ”Årets grafiker 2013”, och Ingås kommunikatör Kristoffer Nöjd i det senaste avsnittet av Torgpodden.
Ingå har goda erfarenheter av Glad i Ingå-kampanjen, som togs fram i samarbete med Å Communications. När kommuner konkurrerar med varandra om inflyttare räcker det nämligen inte längre med fyndiga sloganer, som Torgpodden också ger exempel på. Istället krävs en ständig närvaro, bland annat på sociala medier, för att forma en positiv bild av kommunen.
Kasper Strömman föreslår att Ingå, likt Gävles halmbock, kunde ha något som brinner med jämnan. Kommunen Posios rap-låt får ett blandat mottagande av panelen, och Sanna Sarelius tycker att Karleby kunde ha gått ännu längre med ”Kuk-kula”.