Stadskärnan i Åbo ska marknadsföras under nytt namn. Det här noterades på sociala medier.

Åbo stads centrum ska framöver marknadsföras som ”Åbo Center”, på finska ”Turku Center”. Med varumärket följer sloganen ”alltid i rörelse”, som ska signalera att centrumet betjänar dygnet runt.

I tidningen Turun Sanomat förklarar Åbo stadscentrumsförenings verksamhetsledare Heli Järvelä att varumärket kan användas av alla aktörer i stadskärnan för att nå ut till kunderna.

Stadens upphandlingschef Kirsi Eronen säger att det gemensamma varumärket är en stark signal om att man jobbar tillsammans för att hålla kvar affärerna och utveckla stadsdelen.

Åbo Underrättelser uppger att det nya konceptet kostat cirka 50 000 euro. Prislappen för varumärket ”Åbo Center” är kring 20 000 euro. Kostnaderna har fördelats mellan staden, stadscentrumföreningen och flera fastighetsägare.

Som vanligt när det handlar om namnbyten och nya varumärken låter reaktionerna på sociala medier inte vänta på sig. Liksom i fallet ”Kuk-kula” i Karleby har många tagit tillfället i akt att ha lite roligt på Åbos bekostnad.

Komikern Andre Wickström gör kopplingen mellan godistillverkaren Cloetta, som har sitt Finlandskontor i Åbo, och företagets populäraste produkt.

Centern i Åbo, alltså partiet, försäkrar att varumärket inte påverkar deras namn.

Jaakko Stenhäll, De grönas biträdande borgmästare i Tammerfors, visar prov på viss självironi när han skriver att i Tammerfors ger man inga lustiga namn.

Jaakko Lindfors, VF:s stadsstyrelsemedlem i Åbo, har ett eget namnförslag: Turku McÅboFace (som anspelar på en ökänd namntävling i Storbritannien).

Och slutligen: Helsingfors stadsmiljösektor undrar om man i ”Åbo Center” kan köpa berlinermunkar (på finska: piispanmunkki) – men på engelska.

Verkar alltså som om den otursdrabbade Funikularen uppför Kakolabacken i Åbo fått en konkurrent på sociala medier.