Vatttent under staden är en utmaning för det stora infrastrukturprojektet. Bild: Infoturm Stuttgart

En spännande transformationsprocess pågår just nu i den sydtyska staden Stuttgart. Den klassiska bilstaden, med Mercedes- och Porsche-museer och tung biltrafik i stadskärnan, är också plats för den kanske mest ambitiösa, kostsamma och kontroversiella kollektivtrafiksförnyelsen i Europa.

Symboliskt kunde Stuttgart blir den plats där den bensindrivna bilens århundrade upphör och den hållbara trafikens århundrade börjar.

Men dit är det ännu långt.

Megabyggprojektet Stuttgart21 är, i bästa fall, färdigt 2026 (21+5 år). Flaggskeppet, en underjordisk Stuttgart Hbf (centralstation), symboliserar Stuttgart21, men projekttiden har förlängts, till 2026.


Se här Deutsche Welles nyhetsinslag från förra hösten:


När centralstationen blir underjordisk öppnas stora markytor i stadskärnan, och utöver det ska en central motorväg avsmalnas, vilket även bidrar till att närliggande stadsdelar omvandlas (läs: gentrifieras). Helhetseffekten bli stor för Stuttgart, en knutpunkt på järnvägsnätet som nu uppdateras från Paris via München och Wien till Budapest. Till denna Centraleuropas järnvägspulsåder föreslås nu även tågtrafik till/från London anknytas.

Den 19-26 april hålls Tage der Offene Baustelle (öppna dörrars dag på byggplatsen) för allmänheten. Sedan starten är Stuttgart21 ett kontroversiellt projekt. 2011 hölls till och med folkomröstning om projektet. 71 procent röstade för, 26 procent mot. Ända sedan starten har det även förekommit “måndagsdemonstrationer” mot projektet. Omkring 600 sådana demonstrationer har ordnats (17.3 samlades närmare hundra till protest.).

Det gigantiska järnvägsprojektet inbegriper underjordisk järnvägstation och förnyad bansträcka Stuttgart-Ulm, inklusive 42 broar, 11 tunnlar, 56 km tunnelrör och cirka 100 km ny järnvägsräls.

Men smakar det så kostar det, och budgeten för Stuttgart21 har spårat ur.

I ett första planutkast beräknades kostnaderna till 2,5 miljarder euro (1995). Sedan byggstart har budgeten exploderat och är nu uppe i 11 miljarder. Förseningen till 2026 ökar kostnaderna med ännu en miljard.

Tolv miljarder euro.

Om budgeten nu håller in i mål.

Om projektet är klart 2026.

2027 hålls IBA27, världsbyggutställningen för urban omvandling, i Stuttgart. Senast den hölls här, 1927, visades Weissenhofsiedlung upp, ett Unesco världsarv där huvudattraktionen, ett Le Corbusier-ritat hus, bildar en imponerande helhet med hus ritade av andra världsarkitekter som van der Rohe och Gropius.

När världens arkitekter, stadsplanerare, politiker, urbanexperter samlas i Stuttgart 2027 blir det en stor prestigeförlust om Stuttgart21 inte står färdigt.

Många betvivlar att det lyckas, det torde bli färdiga delar som beskådas.

I Stuttgart har också olika former för deltagande och delaktighet genomförts och detta  väntas även vara ett tema på IBA27. Att involvera medborgare i omvandlings- och planeringsprocesser ligger i tiden, men många städer bör bli bättre på det.

Hur är det i din stad / kommun?