År 2025 blir ett år av förändringar för kommunerna när det gäller valadministrationen. Arkivbild: Kommunalvalet 2021, Museiverket Matti Kilponen

I samband med områdes- och kommunalvalet 2025 kommer kommunerna att få ett utökat ansvar då de för första gången ska hantera områdesvalet på samma gång som kommunvalet.  Detta innebär nya utmaningar, men kanske också en möjlighet att förnya förfaranden lokalt.

På Kommunförbundet slogs vi under vårvintern av att det finns mycket litet information samlad nationellt om hur mycket resurser, speciellt personalresurser, kommunerna i vanliga fall lägger ner på valarbetet. Inte heller samlas exakta uppgifter om hur tilläggsresurser ordnandet av två val på samma gång kräver.

Även om behovet av ökade resurser varierar från kommun till kommun är det viktigt att ha en uppfattning om de helhetsresurser som läggs på valarbetet i lokalförvaltningen. Med hjälp av sådana uppgifter kan exempelvis en bedömning av tillräckligheten i de ersättningar som utgår från såväl stat som välfärdsområden för valarbetet göras. Vi vet att de ersättningar som utgår från staten till kommunerna i statliga val i dagsläget i de större städerna täcker kring 40 % av de reella kostnaderna för ordnandet av val. Jag hoppas personligen att frågan om tillräckliga ersättningar för kommunernas arbete med valen blir en fråga som kan diskuteras när nästa regeringsprogram skrivs.

Kommunförbundet kommer under slutet av februari att samla in information om personalresurserna som i kommunerna är kopplade till genomförandet av valet. I början på mars hoppas vi kunna berätta mer om vilka resurser kommunerna lägger på arbetet.

Kommunerna har länge haft en central roll i genomförandet av allmänna val i Finland. Uppgifterna beror på om fråga är om kommunalval eller annat val, men inkluderar i alla val bland annat att:

  • Upprätta och upprätthålla vallängder baserade på befolkningsdata.
  • Organisera förhandsröstning och ställen för förhandsröstning.
  • Rekrytera och utbilda valfunktionärer.
  • Säkerställa att valhemligheten och valfriheten respekteras.
  • Sammanställa och rapportera rösträkningen till centralmyndigheterna.

Dessa uppgifter gäller för kommunalval, riksdagsval, presidentval och EU-val. I och med reformen som infördes 2023 med separata välfärdsområden organiseras även välfärdsområdesval vart fjärde år, och ansvaret för detta val faller även det på kommunerna.

Så vad förändras i valet 2025?

Det som gör valet 2025 unikt är att kommunalvalet och välfärdsområdesvalet ordnas samtidigt. Kommunerna kommer därmed att hantera en betydligt mer omfattande valadministration. Några av de största förändringarna inkluderar:

  • Utökad valadministration: Kommunerna måste hantera två parallella val med skilda kandidatlistor och röstlängder.
  • Fler röstningsställen och resurser: Det ökade antalet val innebär speciellt i större städer behov av nya lokaler och fler valfunktionärer.
  • Ökad komplexitet i röstsammanräkningen: Att administrera två val samtidigt innebär en mer omfattande logistik och en ökad arbetsbörda vid rösträkningen.
  • Utökad information till väljarna: Väljarna ska informeras om att de deltar i två separata val samtidigt och hur detta påverkar röstningsförfarandet. Dubbelvalet beaktas också i valreklamen.

Hur mycket ”extra” som områdesvalet kräver varierar. Vallagen utgår från att kommunen hur som helst för sin egen räkning skall organisera och genomföra kommunalvalet, och ersättningar för tilläggsuppgifter i områdesvalet utgår för de resurser och uppgifter som föranleds i tillägg till redan befintliga resurser och enbart av områdesvalet.

Målsättningen i allt valarbete är att säkerställa valförfarandet är smidigt och rättssäkert. Eftersom detta är första gången välfärdsområdesvalet och kommunalvalet kombineras, kan det uppstå praktiska frågor som kräver flexibilitet och noggrann planering. Samtidigt ger detta kommunerna en möjlighet att utveckla och förbättra sina valförfaranden.

För väljarna kan det samordnade valet innebära en fördel, eftersom de endast behöver besöka en röstningslokal för att avlägga sina röster i båda valen. Det kan också bidra till ett högre valdeltagande, särskilt om informationen är tydlig och tillgänglig.

Kommunernas roll i valadministrationen förändras år 2025 när kommunalvalet och välfärdsområdesvalet ordnas samtidigt. Detta innebär både logistiska utmaningar och nya möjligheter att utveckla och effektivisera valförfarandet. Med noggrann planering och resurssättning kommunerna säkerställer kommunerna att valen genomförs smidigt och rättssäkert – en förutsättning för ett fungerande demokratiskt system.