Johan Svenlin: Försäljare som inte tar ett nej
Tre missade samtal från känt nummer, en försäljare. Ännu idag, 2024, verkar telefonen vara försäljarens viktigaste redskap. Ofta under möten lyser mobilskärmen upp och meddelar att nu ringer Försäljare X. I stället för ett svar får försäljaren ett sms:
”Hej! Sitter i möte, kan du skicka ett mejl?” Nej, inget mejl, men en ny telefonringning en timme senare. Ok, måste svara för annars kommer ett nytt om en timme.
De mest frekventa försäljarna som ringer upp mig vill bjuda ut annonsplats eller reklamprylar. Olika webbapplikationer och AI-verktyg är också en het marknad. Efter ett ivrigt säljsnack om vilka andra som har nappat på deras erbjudande och en uppmaning om att komma till skott, levereras så själva budskapet:
”Vi har ett otroligt erbjudande just nu, när ni får resten av året på köpet om ni tar ett 24-månaders abonnemang.”
Försäljningsmetoderna till kommunerna verkar bygga på samma typ av lockerbjudande som anonyma telemarketingkontor brukar använda. Om du tar en prenumeration till rabattpris nu, så du får ett set med grönsaksknivar helt utan extrakostnad. Försäljarens tilltalston tyder på att vi är gamla kompisar, precis som försäljarna som ringer kvällstid och kränger tidningsprenumerationer.
”Men du Johan, har du tänkt på hur mycket du kan lära dig genom att prenumerera på Vetenskapliga Aktualiteter? Och Johan, gillar du inte att hacka grönsaker till din familj med knivar av toppkvalitet?”
Nä, inte egentligen.
Landets kommuner upphandlar årligen varor och tjänster för miljarder, största delen genom noggranna väldefinierade offertrundor. Allt ska granskas och redovisas. Ändå verkar det finnas en del lösa slantar att kamma hem för påflugna försäljare.
”Jag har vägarna förbi i morgon förmiddag. Kan jag komma och visa upp lite nya produkter?”
Svaret – att vårt lager av pennor, mössor, t-shirts och andra reklamprylar är välfyllt och vi behöver inget just nu – håller ett par månader. Sedan kommer nästa telefonringning.
Kanske något för kommunerna att ta efter för att locka till sig återflyttare och turister?
”Hej, hur är vädret där du är? Och trafiken, sitter du vid rödljus och det enda som rör sig är minutvisaren på din klocka. Ja, här i vår stad har vi inga trafikljus och inga trafikstockningar. Har ni förresten tänkt på att flytta tillbaka till er gamla hemstad. Just nu har vi ett pangerbjudande.”
Fast det är väl inte heller helt oprövat.