Kunskaper i språk öppnar dörren till fortsatta studier och jobb. Därför att det viktigt att stödja de nyanländas språkinlärning i ett så tidigt skede som möjligt.

En styrgrupp som undervisnings- och kulturministeriet har tillsatt överlämnade i onsdags en rapport med över 40 åtgärder som underlättar invandrarnas och de asylsökandes integration, utbildning och utsikter att få ett arbete.

Styrgruppen understryker först och främst vikten av att kunna finska eller svenska. Den som kan språk har bättre förutsättningar att integreras i det finländska samhället.

– Studier visar att den som kan lära sig ett språk har förutsättningar att också tillägna sig andra kunskaper. Det finns ett klart samband mellan språk och kunskap, sade undervisningsminister Sanni Grahn-Laasonen när hon tog emot rapporten.

– Det är svårt att bli en del av det finländska samhället om man inte behärskar språket. Därför måste språkundervisning ingå i all undervisning, speciellt inom yrkesutbildningen. Det måste vara möjligt att studera språk samtidigt med ämnesstudier. För den som inte kan finska eller svenska blir vägen till fortsatta studier och arbetslivet lång, sa Grahn-Laasonen.

Höga språkkrav gör att många invandrare låter bli att söka sig till en yrkesutbildning. Därför föreslår styrgruppen att man frångår de allmänna språkkraven inom yrkesutbildningen. Språkundervisning och språkstöd under studietiden måste dock tryggas, påpekar styrgruppen.

Gruppen är bekymrad över att elever och studerande med invandrarbakgrund har sämre skolresultat än finländska elever och föreslår en utredning som närmare kartlägger orsakssammanhangen.

Läs rapporten här (på finska).

Keskustele

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *