Forskning: Skolelevers rättigheter förverkligas ojämlikt
En mer fokuserad övervakning kunde vara lösningen, menar forskare.
Den nuvarande tillsynen över den grundläggande utbildningen försvagar rättigheterna för barn som redan har det svårt, framgår av ny forskning vid Vasa universitet.
Finländska myndigheter övervakar inte grundskolorna systematiskt. Ansvaret ligger istället främst på utbildningsanordnaren. Det kompletteras av laglighetsövervakningen, som aktiveras då en vårdnadshavare gör ett klagomål om myndigheternas verksamhet eller beslut.
Enligt Vasa universitets forskning har utbildningens självövervakning – och kommunernas stora bedömningsutrymme, som regleringen tillåter – lett till att elevernas rättigheter förverkligas på ett varierande sätt.
Till exempel finns det stora variationer i hur kommunerna ingriper i mobbning och förverkligar specialstöd.
Lösningen kan vara en riskbaserad övervakning, föreslår forskarna. Den skulle basera sig på information från vårdnadshavarna, eleverna, skolans personal och på myndigheternas bedömningar, och övervakningen skulle styras dit var missförhållanden förekommer.
Utredningen ”Pukki kaalimaan vartijana – kuka valvoo peruskouluja?” är del av Kommunbranschens utvecklingsstiftelse KAKS forskningspublikationsserie. Stiftelsen har också finansierat forskningen.