35 bidrag till FM i kommunal marknadsföring
I år tävlar 35 bidrag om finskt mästerskap i kommunal marknadsföring. Tio bidrag är uttagna till semifinal.
Flera kommuner har i sina tävlingsbidrag fört samman strategi, aktivering av kommuninvånarna och marknadsföring av kommunen.
– Utvecklingen av kommunens livskraft blir allt viktigare och det tar sig uttryck i en effektivare marknadsföring. Kommuninvånarna har deltagit i planeringen på ett strategiskt plan och i många gemensamma evenemang, säger juryns ordförande marknadsföringsdirektör Maritta Mäkelä vid Kommunförbundet.
Målet för FM i kommunal marknadsföring är att höja marknadsförings- och kommunikationskompetensen inom den kommunala sektorn. Tävlingen ordnas nu för trettonde gången. Priserna delas ut den 16 maj i Seinäjoki.
– Tävlingsbidragen har på ett fint sätt tagit till vara lokala styrkor och vittnar om entusiasm och ett långsiktigt arbete för det egna varumärket. De kampanjer som gjorts med liten budget bidrog med synnerligen kreativa sätt att nå sin målgrupp, säger jurymedlemmen Sanna Laakkio, verksamhetsledare för MARK Finlands Marknadsförbund.
Deltagarna i FM-tävlingen presenterar marknadsföringsåtgärder inom turism, näringsliv, tjänster, boende och rekrytering. Videoklipp, animationer, sociala medier och olika sätt att delta har använts i flera tävlingsbidrag. Starka attraktionsfaktorer har kompletterats med nya idéer och produkter.
Tävlingen är en del av Piiri-nätverkets verksamhet. Piiri är ett öppet och avgiftsfritt samarbets- och utvecklingsnätverk. Bakom nätverket ligger organisationer som utvecklar den kommunala och regionala marknadsföringen: Finlands Kommunförbund, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO rf. Samarbetsparter i nätverket är Helsingin Sanomat, Otavamedia, Kuntalehti och Kommuntorget.
Det vinnande bidraget får titeln finsk mästare i kommunal marknadsföring. Juryn kan även dela ut hedersomnämnanden.
FM i kommunal marknadsföring 2017
- Keuke – Onnistuvan yrityksen asialla
- Lakeudelle -perhematkailukampanja (Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy)
- Me teemme yhdessä uutta Tuusulaa
- Osallistu oikeesti! (Varkauden kaupunki)
- Paska kaupunni (Oulun kaupunki)
- Pop up Shoppeenmäki (Ylöjärven Yrityspalvelu Oy)
- Porvoo GeoTour
- Saimaan kaunis Mikkeli – kesäoppaat ja opastekstit
- Todella outo, ehdottomasti uniikki – Porin dataohjattu osallistava brändiuudistus
- Valkeakosken talonäyttely