Undervisning i stället för byråkrati i skolan
Mindre byråkrati och mera undervisning. Undervisnings- och kulturminister Sanni Grahn-Laasonen (Saml) vill att lärarna ska ägna sin tid till att undervisa, inte till onödigt pappersarbete och planering.
– Administration och planering tar allt mer tid av lärarna och läroinrättningarna. Det här är en utveckling som har pågått i många år. En del av pappersarbetet är dessutom dubbelarbete, konstaterar Grahn-Laasonen.
Undervisningsministern vill slopa dubbelarbetet och luckra upp byråkratin för att frigöra mera tid för undervisning.
– Detta är ett önskemål som framförts av såväl lärarna som utbildningsanordnarna.
Regeringens mål är att minska kommunernas kostnader med en miljard euro. Det gör man bland annat genom att luckra upp behörighetskraven för tjänster inom den offentliga sektorn och genom att förnya uppgiftsfördelningen.
– Behörighetskraven för lärare och barnträdgårdslärare ändras inte, understryker Grahn-Laasonen som säger att behörighetskrav för de här två yrkesgrupperna är en knäckfråga för henne.
– Det finländska utbildningssystemets stora styrka är våra högt utbildade lärare. I motsats till många andra europeiska länder har de finländska klasslärarna magisterexamen. Det här är en styrka som vi måste hålla fast vid, säger Sanni Grahn-Laasonen.