Tommy Pohjola: Tåget kan ha lämnat stationen
Satsningen på en snabbare tågförbindelse till Åbo kritiseras hårt, speciellt nu då regeringen sparar miljarder. Somliga blickar långt in i framtiden.
Nog fanns det nyheter på sommaren. En av de mest intressanta handlar om järnvägar. Det så kallade entimmeståget, det vill säga Västbanan, beviljades inte EU-finansiering. Och det är ingen lite summa. Länsirata Oy ansökte om drygt 176 miljoner euro för att utveckla banan. Det här förvånar få eftersom nyttan med projektet länge har ifrågasatts i Finland.
Ändå är det fortfarande många som vill tro, de finns i Åbo och framför allt i landets regering: Europeiska kommissionens bedömning var inte riktigt så dålig som allmänheten hade fått höra. Fördelarna kommer med tiden och nästa EU-ansökan kommer att vara tydligare än den första.
Inte heller detta, den stenhårda tron, förvånar.
Offentliga byggprojekt har granskats runt om i världen i årtionden. Forskarnas resultat har åtminstone en sak gemensamt: när man väl har investerat mycket pengar i ett projekt, uppbackat av löften från politikerna, är det svårt att backa ur, oavsett nackdelarna. Svart blir till vitt.
Det finns mer, sådant som handlar om offentlighet, insyn och i vidare bemärkelse demokrati. Många minns kanske hur kostnaderna för metroprojektet i Helsingfors och Esbo steg i takt med att de tekniska utmaningarna i projektet ökade. Många kanske också minns att de dåvarande beslutsfattarna (somliga är fortfarande med i lokal och nationell politik) blundade för larmrapporterna, som främst togs fram av media. Ett byggprojekt som kostade flera hundra miljoner kostade i slutändan miljarder. Renomméskadan var enorm.
Västbanan marknadsförs i småbitar. Petteri Orpos regering har förbundit sig till en viss, kanske relativt liten, andel. Men andemeningen är fast och pengar finns, oavsett vad EU säger. Framöver ligger besluten på nästa regerings bord och på den som kommer efter den. Projektbolaget fortsätter mot sin destination, som kanske ligger hundra år bort.
Det finns andra pengahål i Finland 2024. Aki Kangasharju, verkställande direktör för Etla, Näringslivets forskningsinstitut (IL 29.7), påpekar att beslutsfattarna alltid bör ta hänsyn till alternativkostnaderna när de gör ekonomiska val. Kangasharju säger att om ett projekt finansieras med intäkterna från försäljningen av statliga tillgångar bör det kunna slå den långsiktiga förväntade avkastningen på de tillgångar som säljs. Hans slutsats om Västbanan är klar – det finns smartare användningsområden för de pengar som kommer in genom försäljning av statliga tillgångar.
Den här artikeln ingick i Kuntalehti i augusti 2024.
Detta är Västbanan
En delvis dubbelspårig tågförbindelse som planeras mellan Helsingfors och Åbo och som gör resorna mer tillförlitliga och erbjuder nya möjligheter till mobilitet, tillväxt och utveckling.
Trafikledsverket uppskattar att det i framtiden kommer att göras upp till sju miljoner närtrafikresor per år på Västbanan. Största delen av resorna görs på den nya bansträckan mellan Helsingfors och Lojo.
Västbanan Ab grundades under namnet Entimmeståget till Åbo Ab i december 2020. Bolagets uppgift är att upprätta järnvägsplaner för direktbanan Esbo-Salo och Salo-Åbo-dubbelspåret och att bygga en ny tågförbindelse.
Källa: Västbanan