Borgmästaren i Åbo om Västbanan: Vi bygger för de följande hundra åren
Minna Arve (Saml) försvarar det kontroversiella järnvägsprojektet. Borgmästaren i Åbo menar att fördelarna behöver lyftas fram.
Västbanan – tidigare även kallat entimmeståget – är ett miljardprojekt som kräver ett betydande ekonomiskt bidrag från kommunerna längs spåret. I juni godkände stadsfullmäktige i Esbo, Salo och Lojo samt Kyrkslätts kommun ett preliminärt avtal om byggande och finansiering av järnvägsprojektet Länsirata Oy, på svenska Västbanan.
Kommunstyrelserna i Vichtis och Åbo hade redan tagit ett liknande steg mot byggfasen. Helsingfors hade redan tidigare beslutat att inte längre bidra till kostnaderna för byggfasen.
I mitten på juli blev Västbanan utan EU-finansiering.
Efter EU:s beslut har Jouni Ovaska, ordförande i trafik- och kommunikationsutskottet och riksdagsledamot (C), uppmanat regeringen att avbryta projektet.
– Regeringen måste stoppa detta absurda projekt innan fler skattebetalares pengar går förlorade, säger Ovaska.
Kritiken mot projektet har bland annat handlat om att det finns i samhället så mycket annat satsa på, vägarna till exempel.
I en debattartikel i Helsingin Sanomat påpekar Minna Arve att ”infrastrukturinvesteringar inte ska jämföras med årliga utgiftsbesparingar”.
Enligt henne behöver järnvägen mellan Åbo och Helsingfors uppgraderas eftersom den grundläggande linjedragningen är 120 år gammal.
– För att stärka den framtida tillväxten på den här sträckan krävs betydande investeringar. Om endast den nuvarande sträckningen uppgraderas kommer kostnaderna att bli nästan lika höga och fördelarna med en snabbare förbindelse kommer inte att uppnås. Det visar också nya lönsamhetsberäkningar, skriver Arve.
Enligt Arve har detta också fått med sig kommunerna längs sträckan.
– Banan byggs för de kommande 100 åren. Vem vet när Åbo kommer att ha en fast förbindelse västerut? När man gör investeringar måste man vara långsiktig och inte strida mot målet att balansera statsbudgeten.
Arves och Länsirata Oy:s VD Pekka Ottavainens debattinlägg svarar på tidigare artiklar där man ifrågasatt lönsamheten i Västbanan.
Enligt Pekka Ottavainen är det fel att dra slutsatsen att EU-kommissionen, genom att neka stöd till Länsirata inte skulle anse att projektet är motiverat.
– Kommissionen skriver i sitt beslut att CEF-stödet till projektet är motiverat. Kommissionen anser också att projektet är ekonomiskt lönsamt och att det har positiva socioekonomiska nettoeffekter, skriver Ottavainen.
Västbanan valdes inte ut för EU-finansiering eftersom planerna och tillståndsprocesserna var ofullständiga, skriver Ottavainen.
I en intervju med Turun Sanomat säger Minna Arve att de nationella diskussionerna och förhandlingarna drafgit ut på tiden. Enligt Arve har det skapats ett intryck av att Västbanan inte är ”den viktigaste frågan” för kommunikationsministeriet.
– Förhoppningsvis kommer är diskussionerna och förhandlingarna smidigare i fortsättningen, säger Arve.
Den här artikeln publicerade ursprungligen i Kuntalehti 25.7.2024.