Skolan är den renaste framtidsbusinessen som finns, säger futuristen Niko Herlin, som är är en av talarna vid Rektorsdagarna i Uleåborg i oktober. Som futurist hjälper han företag och organisationer att blicka framåt. Futuristens favoritämne är nämligen framtiden.

Text: Elin Johansson

– Futuristens främsta uppgift är att hjälpa organisationer att inse att de kan skapa och påverka sin egen framtid. Det handlar inte bara om att följa med utvecklingen och dra slutsatser, utan också om att formulera vem man själv och organisationen ska vara i framtiden, säger Herlin.

Hans bana som futurist tog sin början när han i sina studier tog kurser i bland annat framtidsforskning. Efter att ha jobbat som marknadsanalytiker ett tag bestämde han sig för att koncentrera sig på framtiden.

– Jag tittade mig i spegeln och såg en futurist.

Organisationer och framför allt skolan måste veta vad den vill, säger Herlin.

– Skolan är den renaste framtidsbusinessen som finns, den lär barn att klara sig i livet i framtiden.

Under Rektorsdagarna kommer Niko Herlin att tala om framtidens lärande. Hans främsta verktyg är frågor, och framför allt ”dumma frågor”. Genom att utmana det som uppfattas som självklarheter kan man hitta nya synvinklar.

– Jag kan inte skapa någon annans framtid, men jag kan hjälpa att öppna ögonen, ifrågasätta grundläggande antaganden. Min roll är att få rörelse i de grå hjärncellerna, att få människor att tänka om , ”Jaha, man kan göra sådär!”. I bästa fall får publiken på Rektorsdagarna en jättebra idé och en insikt som hjälper dem att styra skolan.

Viktigt att se framåt och våga förändras

Förändringskompetens, att kunna förändra sig, kommer bli allt viktigare i framtidens samhälle, förutspår Niko. Också framtidskompetens, att ha verktyg och metoder att se framåt, kommer öka i betydelse.

– Idag pratar man till exempel om att bli färdig, men inte blir man färdig för att man har gått ut grundskolan. Man måste inse det och tycka att det är bra. Vi är fysiologiskt byggda för att jobba enligt rutiner, för att det är energieffektivt för hjärnan. Det är okej att det gör ont att saker förändras. Därför behöver vi verktyg för att handskas med förändring.

Viktigt med dialog

Under sina föreläsningar satsar Niko på interaktivitet och dialog för att engagera. Samtidigt är utbytet med lyssnarna viktigt.

– Varje gång jag talar med en publik hoppas jag på att jag lär mig nånting nytt. Jag förväntar mig att bli utmanad. Ingen kan ha rätt eller fel om framtiden.

Rektorsdagarna 2017

  • 26-17.10 i Uleåborg
  • Under Rektorsdagarna finns program för rektorer och föreståndare i alla bildningsstadier, från småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen till gymnasiet, yrkesutbildningen och den fria bildningen.
  • Förutom Niko Herlin talar också bl.a. Kristina Wikberg och Terhi Päivärinta, båda från Finlands Kommunförbund, Gun Oker-Blom, Utbildningsstyrelsen, Isabella Holm, expert på mediefostran, Jens Lindholm, Innokas-nätverket och Bosund skola, Agneta Lundmark, Helsingfors utbildningsverk och Botby grundskola, Henrik Husberg, Niilo Mäki-institutet, Ida Sulin, Finlands Kommunförbund, Martin Ahlskog, Sursik skola, Jarmo Lauren, Business Oulu, Micaela Romantschuk och Heidi Lithén, Hem och Skola, Robin Lundell, Studentexamensnämnden, och Sampo Backman, Svenska Privatskolan i Uleåborg.
  • Bekanta dig med programmet här

Keskustele

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *